Interviews

Ontmoet de makers: kunstenaars, curatoren, museummedewerkers en andere aanvragers. Zij vertellen over hun ervaringen en de resultaten van toegekende aanvragen. Uit de vele interviews spreekt de rijkdom aan publieke bestedingen via het fonds.

Jeroen Eisinga over de Projectinvestering Kunstenaar
Pieter van der Ham over de Bijdrage Restauratie Mobiel Erfgoed
Essay en netwerkbijeenkomst over de actualiteit van gevorderd talent
Bijeenkomst tien jaar De Verbeelding: lancering online platform
Sam Samiee over zijn deelname aan Art Basel Hong Kong via de Bijdrage Kunstbeurzen
Presenteren en programmeren

‘De dynamiek van varend hout’

Andries van Weperen over de Bijdrage Mobiel Erfgoed
Willy van Egdom over de Bijdrage Beschermd Cultuurgoed
Davida de Hond over de Museumtalentprijs
Petra Noordkamp over de Werkbijdrage Bewezen Talent
Iris Kensmil over haar deelname aan de Biënnale van Venetië
Mirjam Egers over haar aanwinst via de KunstKoop bij Galerie Phoebus
Annet Zondervan, directeur Centrum Beeldende Kunst Zuidoost, Amsterdam, over de oriëntatiereis naar Zuid-Afrika en Zimbabwe
Maziar Afrassiabi, oprichter en directeur, over Rib in Rotterdam en de bijdrage presentatie-instellingen
Presenteren en programmeren Vitale collectie Nederland

‘Nieuwe aanwinsten, nieuwe inzichten’

Interview met directeur Kris Callens over de Bijdrage Collectieprogramma’s en de tentoonstelling 'Made in Holland, 400 jaar wereldmerk' in Keramiekmuseum Princessehof
Karina Bakx, duo-directeur met Ellen de Haan, over kunstinitiatief Het Resort in Groningen
Eelco van der Lingen, per 1 maart 2019 directeur van het Mondriaan Fonds
Meta Knol, directeur van Museum De Lakenhal in Leiden over de aankoop van 17 kunstwerken uit de nalatenschap van Jan Wolkers
Presenteren en programmeren

‘Rubens geeft ons vleugels’

Conservator Friso Lammertse van Museum Boijmans Van Beuningen over de wervelende wereld in de olieverfschetsen van Rubens en de cross-over met de actuele kunst
Raquel van Haver over ‘dé boost’ van de Werkbijdrage Jong Talent
Curator Devrim Bayar van WIELS in Brussel over de grote tentoonstelling en het boek 'René Daniëls: Fragmenten uit een onvoltooide roman'
Alessandra Covini, winnaar van de Prix de Rome Architectuur 2018, over de stad als oord van de verbeelding
Roger Willems van Roma Publications over de Bijdrage Kunstboekenbeurzen: 'Het is een impuls voor de uitgeverij, maar ook voor de kunstenaars die we vertegenwoordigen'
Hadassah Emmerich over de sensualiteit van de schilderkunst en ‘de spin-off van publieke investeringen op een gouden moment’
Koen Taselaar over buitenlandse gastateliers
Wim Hupperetz over het puzzelen met scherven en delen van archeologische kennis via ArcheoHotspots
Kunstenaar Frank Koolen en bewoner Wim Schraa over de kunstopdracht als vrolijke raket tussen de Tjaardaflats in Drachten
Presenteren en programmeren

Flat Finish – New York als rauwe scan

Stephan Keppel over het fotoboek in omtrekkende bewegingen
Sanne van den Elzen over ontsnappen aan starre patronen en, dankzij de Werkbijdrage Jong Talent, de volle vlucht naar voren
Arnoud Odding over de Bijdrage Collectieprogramma’s en de aankoop van negen kunstwerken
Marjan Teeuwen over de Projectinvestering voor Verwoest Huis Gaza
Victor Sonna over de Werkbijdrage Bewezen Talent
Stimuleren markt

‘Een uitkomst!’

Kunstkoper Merel Coebergh over haar aankoop bij Dürst Britt & Mayhew
Instituta Buena Bista en Kunsthal Rotterdam over de Bijdrage Meerjarenprogramma’s Presentatie-instellingen
Museumdirecteur Aaron Seeto uit Jakarta, als gast op oriëntatiereis langs Nederlandse kunstinstellingen, over de vliegende start van Museum MACAN in Indonesië
Alex van Warmerdam en Jaap Guldemond over kunsten die elkaar kruisen en de opdracht voor Eye Filmmuseum
Interview met Jacqueline Grandjean, Oude Kerk Amsterdam, over de opdracht aan Giorgio Andreotta Calò en rood oplaaiend licht
Interview met Annet Gelink Gallery over deelname aan Art Basel 2017 met een Bijdrage Kunstbeurzen
Projectleider Ella Derksen over de opdracht aan Boris Tellegen voor tien nieuwe sculpturen tussen Utrecht en Amersfoort
Arno van der Holst over het bevrijdingsvliegtuigje
Internationale presentaties

‘Twee benen om op te gaan en staan’

Curator Lu Yangli van het nieuwe Shekou Reform and Opening Museum in Shenzhen, China, over kunst, design en een vloeiende dialoog tussen Oost en West
Directeur Benno Tempel van het Gemeentemuseum Den Haag over de samenwerking met collega-musea in het buitenland
MuseumTV, CJP en NBTC Holland Marketing over de samenwerking bij het aantrekken van jongeren en internationale bezoekers
Presenteren en programmeren

‘Explosie van nieuwe levensvormen’

Lieselot Van Damme van VHDG in Leeuwarden over de Werkbijdrage Kunstinitiatieven
Remy Jungerman over zijn werkperiode bij HVCCA, Peekskill New York
Internationale presentaties

‘In het teken van het spel’

Marie Griffay, directeur FRAC Champagne-Ardenne
Edwin Schipper van Museum Stoomtrein Goes-Borsele over Bijdrage Collectiemobiliteit
Anton Henning en Jasper Hagenaar
Henk Wildschut over Ville de Calais
Claudy Jongstra over haar opdracht voor de kapel op begraafplaats Crooswijk in Rotterdam
Vincent van Velsen over zijn deelname aan de Oriëntatiereis
Arno Goessen over restauratie van De Droom van Jacob
Directeur Hans Looijen van het Dolhuys
Theo Tegelaers over de nieuwe rol voor de eeuwenoude Hortus in Haren
Imara Limon, Museumtalent 2017
directeur Deirdre Carasso van het Stedelijk Museum Schiedam
Stijn Huijts, curator Prospects & Concepts 2017 en 2018
Vitale collectie Nederland

‘Magische reikwijdte’

Conservator Luc Amkreutz, Rijksmuseum van Oudheden, over het zwaard van Ommerschans
Vitale collectie Nederland

‘Meebewegen over drempels’

Conservator Martijn van Nieuwenhuyzen over Tino Seghal in het Stedelijk
Rana Hamadeh winnaar Prix de Rome Beeldende Kunst
Agmar van Rijn en Marieke van Schijndel over Het Grootste Museum van Nederland