Bart Rutten

Bart Rutten, foto: Ernst van Deursen

Werkgebied: Conservator Stedelijk Museum Amsterdam
Website: www.stedelijk.nl

“Ondanks het hoge incrowd gehalte en specialisme van hedendaagse beeldende kunst ben ik altijd blijven geloven in een heldere communicatie en een open gesprek over kunst. Met een paar opmerkingen, het delen van wat observaties zie je dat je iedereen meekrijgt.”

Sinds 2008 is Bart Rutten conservator beeldende kunst van het Stedelijk Museum Amsterdam en maakt hij deel uit van het content team van het Stedelijk. Het afgelopen jaar heeft hij intensief gewerkt aan de collectieopstelling die sinds september weer te zien is. Hij had een centrale rol in zowel de opstelling van de klassiek moderne kunst als de nieuwere kunst op de bovenetage van de oudbouw. Momenteel werkt hij aan een tentoonstelling over Kazimir Malevich die in oktober van dit jaar opent, maar maakt hij ook een tentoonstellings-reeks in het Trouw gebouw in Amsterdam waarbij videowerken met sterk op muziek georiënteerde soundtrack.

Van 2005 tot 2008 werkte Rutten als curator bij het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch en daarvoor als hoofd van de afdeling Presentatie bij NIMk. Hij heeft altijd een grote interesse gehad in de kruisbestuiving tussen beeldende kunst en andere domeinen van de visuele en/of populaire cultuur en de inbedding van kunst in de samenleving. Naast zijn functie bij het Stedelijk, is hij lid van een aantal adviesraden, waaronder de One Minute Foundation en heeft hij bij verschillende kunstopleidingen en universiteiten in binnen- en buitenland opgetreden als gastspreker over de geschiedenis van videokunst. Voor de Avro bespreekt hij maandelijks tijdens het Kunstuur in het item 4 Art een hedendaagse kunstenaar en voor de Volkskrant beschrijft hij kunstwerken in de reeks ‘masterclass’..
 
Voor het NIMk stelde hij de tentoonstelling samen Dertig jaar Nederlandse videokunst waarbij ook de publicatie De Magnetische Tijd, videokunst in Nederland 1970-1985 (samengesteld met Jeroen Boomgaard) uitkwam. Een compacte versie van de tentoonstelling reisde een jaar lang door Rusland. Ook stelde hij in samenwerking met het 5 Days off Festival de tentoonstelling Techno² samen waarin de relatie tussen elektronische muziek en beeldende kunst werd onderzocht. Voor het SM’s maakte hij solopresentaties met Persijn Broersen & Margit Lucács, Jeroen Kooijmans en Anne Wenzel en stelde hij onder de titel Nederclips een overzicht van de artistieke Nederlandse videoclip samen.
 
“Mijn passie is steeds meer komen te liggen bij tentoonstellingen maken. Het nadenken over de samenstelling van de werken, de afwegingen die je moet maken om tot een juist gedoceerde hoeveelheid te komen. Alles speelt een rol: natuurlijk de plaatsing van de werken ten opzichte van elkaar en de plek in de routing en ruimte die ze innemen maar ook de wijze waarop de titelkaartjes zijn aangebracht, de ‘tone of voice’, de geschiedenis van een plek. Een goede tentoonstelling is denk ik in staat om inzicht te verschaffen, naast de verwondering, die op geen enkele andere manier zo intens neergezet kan worden. De kracht van de associatie, waarbij je als bezoeker de kans krijgt zelf verbanden te ontdekken, is voor mij in geen enkel ander medium zo sterk als in een tentoonstelling. Althans een goede dan.”
 
“Ondanks het hoge incrowd gehalte en specialisme van hedendaagse beeldende kunst ben ik altijd blijven geloven in een heldere communicatie en een open gesprek over kunst. Met een paar opmerkingen, het delen van wat observaties zie je dat je iedereen meekrijgt.”