Frédérique Bergholtz

Frédérique Bergholtz Frédérique Bergholtz

Werkgebied: curator, directeur If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part of Your Revolution
Website: www.ificantdance.org

‘Ik kan een klankbord zijn voor zowel artistiek-inhoudelijke, als technisch-praktische vragen in relatie tot de productie- en presentatiefase van werken.’

Frédérique Bergholtz is oprichter en directeur van If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part of Your Revolution. Daarvoor was zij directeur van Marres in Maastricht (1999-2005). Zij stelde het beeldende kunstprogramma samen van drie edities van Festival a/d Werf in Utrecht (2005, 2006 & 2007) en was, samen met Annie Fletcher, curator van de biënnale Art Sheffield (Life: A User’s Manual, 2010). Zij initieert en begeleidt workshops voor het Dutch Art Institute in Arnhem (sinds 2009). Zij studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Utrecht.

Met If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution heeft Frédérique Bergholtz een unieke instelling opgericht die zich toelegt op de productie van, en theorievorming rond, performancekunst. If I Can’t Dance plaatst de kunstenaar centraal, hetgeen tot uiting komt in de lange termijn samenwerkingsverbanden en de focus op productie. Samen met de kunstenaars wordt in een tijdspanne van twee jaar een nieuw werk ontwikkelt. De nieuwe producties worden met (inter)nationale partners gecoproduceerd en touren langs verschillende instellingen in Nederland en wereldwijd. If I Can’t Dance heeft geen eigen presentatieruimte; het samenstel van producties vertegenwoordigt haar ‘huis’.

In haar rol van directeur van If I Can’t Dance heeft Frédérique Bergholtz met vele kunstenaars samengewerkt aan het ontwikkelen en produceren van nieuwe werken. Live performances realiseerde ze met (o.a.) de kunstenaars Matti Braun, Yael Davids, Mariana Castillo Deball, het collectief Ligna, Katarina Zdjelar, Haegue Yang, Maria Pask, Aurélien Froment, Keren Cytter, Suchan Kinoshita, Sarah Pierce, Jon Mikel Euba, Sung Hwan Kim en Jeremiah Day. Filmwerken, of andere werken die aspecten van performance adresseren, produceerde ze met (o.a.) Gerard Byrne, Olivier Foulon, The Otolith Group, Frances Stark, Luca Frei, Ruth Buchanan, Wendelien van Oldenborgh, Joachim Koester en Emily Wardill. In de huidige editie heeft zij opdracht gegeven aan Gerry Bibby, Sara van der Heide, Snejanka Mihaylova en Emily Roysdon om nieuwe werken te maken.

In het kader van de reeks onderzoeksprojecten (Performance in Residence) initieerde zij nieuwe producties of herinterpretaties van bestaande werken van de beeldend kunstenaars Guy de Cointet (i.s.m. onderzoeker Marie de Brugerolle), Isidoro Valcarcel Medina (i.s.m. het collectief Bulegoa), Matt Mullican (i.s.m onderzoeker Vanessa Desclaux) en Flavio de Cavalho (i.s.m. onderzoeker Inti Guerrero). In de huidige editie lopen onderzoeken naar het werk van Louise Lawler (i.s.m. onderzoeker Sven Lutticken) en Babette Mangolte (i.s.m. onderzoeker Jacob Korczynski) en zijn thematische onderzoeken geïnitieerd naar het werk van Afro-Amerikaanse dichters (i.s.m. onderzoeker Gregg Bordowitz) en naar de technieken die wij toepassen in het ‘performen’ van ons leven (i.s.m. onderzoeker Grant Watson).

Als mentor zal ik putten uit mijn ervaring in het samenwerken met kunstenaars waarbij ik nauw betrokken ben bij de verschillende stadia in het ontstaansproces van een werk: van het stadium van conceptvorming en de aanscherping/aansluiting daarvan op vragen die ontstaan bij de uitvoering van werken, tot het moment van presentatie en de ruimtelijk-institutionele-geografische context die daarbij van kracht wordt. Ik kan een klankbord zijn voor zowel artistiek-inhoudelijke, als technisch-praktische vragen in relatie tot de productie- en presentatiefase van werken. Het programma van If I Can’t Dance volgt op de voet de evolutie van performance en de rijke en zeer diverse typologie van deze discipline. Graag deel ik mijn, in de praktijk gewortelde, kunsthistorische en theoretische kennis van performance.