Justin Bennett

Justin Bennett

Beeldend kunstenaar (tekenen, geluid en video)

Geboren: 1964, Nuneaton, Verenigd Koninkrijk
Werkgebied: Beeldend kunstenaar
Websites: http://justinbennett.nl | http://vimeo.com/justinbennett

‘Het begeleiden van individuele kunstenaars moet uitgaan van hun eigen werk en wensen – ik probeer me erin te verdiepen en mee te denken op verschillende niveaus – inhoudelijk, theoretisch, technisch en praktisch.

Ik werk sinds 1987 met geluid, tekenen, video en sculptuur. Mijn achtergrond in beeldende kunst en muziek betekent dat mijn werk vaak interdisciplinair is; ik werk vaak samen met zowel collega-kunstenaars als mensen uit andere disciplines zoals schrijvers en choreografen.

De thema’s van mijn recente projecten waren heel gevarieerd: stedelijke geschiedenissen en ‘urban myth’, psychiatrie en het occulte in relatie tot creativiteit, het verschil tussen de utopische dromen van stadsbewoners en planologen of het onderzoeken van het geluidslandschap van de openbare ruimte. Vaak resulteren deze projecten in geluidswandelingen waar gesproken tekst, geluid, muziek en de openbare ruimte zelf bij elkaar worden gebracht, maar ook video’s, animaties, tekeningen en performances.
Recente presentaties zijn o.a. Secret Garden, geluidswerk op locatie, Zone2Source, Amsterdam 2013; video screenings tijdens Hors Pistes, Centre George Pompidou, Paris 2013; Dream Map audio walk, Instituto Tomie Ohtake, Sao Paolo 2013; Spectral Analysis audio walk, Sonic Acts, Amsterdam 2013; Telettrofono audio walk, Guggenheim New York 2012.

Meestal werk ik aan een paar projecten tegelijk. Deze projecten hebben soms één einddoel (een film of een geluidswandeling bijvoorbeeld) maar meestal komen er een aantal werken in verschillende media uit. Soms krijg ik een opdracht die open genoeg is om het in een project te integreren. Ik werk met, en ben geïntereseerd in, zowel ‘nieuwe’ technologie als ‘ambachtelijke’ technieken: soms past een langzaam, handmatig proces beter bij mijn idee. De geluidswerken zijn meestal gebaseerd op ‘field recording’ waar het moment van opname vaak het belangrijkste moment is. De tekeningen, vaak gebaseerd op plattegronden, komen heel langzaam tot stand in het atelier.

Kunst is een manier voor mij om een eigen wereld te creëren maar ook een manier om te engageren met en reflecteren op de echte wereld. Kunstenaar zijn is voor mij een soort ‘balancing act’. Er worden veel tegenstrijdige dingen verwacht van de kunstenaar tegenwoordig – je moet uitblinken, carrière maken, netwerken, maar toch veel produceren.  Je werk moet autonoom, maar toch geëngageerd zijn. Je moet je verhouden tot de markt, maar toch er niets van aantrekken. Ik probeer tijd te creëren voor experiment en reflectie, om lange trajecten te volgen, maar flexibel genoeg te blijven om op onverwachte dingen in te kunnen gaan. Het is niet makkelijk. Elk jaar heb ik het gevoel dat ik alles opnieuw moet uitvinden. Ik denk dat het in dit marktgedreven klimaat van ‘cultureel ondernemerschap’ juist heel belangrijk is voor kunstenaars om samen met anderen dingen te maken en bespreken; Om dingen te delen buiten of parallel aan de kunstmarkt en de gevestigde instellingen.

Door mijn werkzaamheden op het Instituut voor Sonologie in Den Haag en het geven van gastlessen op kunstacademies heb ik contact met zowel zeer jonge studenten als kunstenaars die veel achter de rug hebben. Ik probeer ze allemaal als collega’s te zien, die allemaal van elkaar kunnen leren. Het begeleiden van individuele kunstenaars moet uitgaan van hun eigen werk en wensen – ik probeer me erin te verdiepen en mee te denken op verschillende niveaus – inhoudelijk, theoretisch, technisch en praktisch.