Roel Arkesteijn

Roel Arkesteijn

Geboren: 1974, Scheveningen
Werkveld: Curator en auteur
Website: www.hetdomein.nl

‘Er komen aspecten aan bod zoals verdere ontwikkeling van het werk, eventuele vervolgtrajecten via postacademische opleidingen, de uitbreiding van het netwerk van relevante contacten, het tot stand brengen van contacten met galeries en presentatieplekken.’

Roel Arkesteijn is curator en auteur. Sinds eind 2008 is hij als conservator hedendaagse kunst verbonden aan Museum Het Domein in Sittard, waar hij tentoonstellingen maakte van o.a. Fernando Bryce, Sarah Vanagt, Mel Chin, Leon Golub, Roger Ballen, José Bedia en Jota Castro. Voor 2013 staan tentoonstellingen op stapel van Mark Dion, Eugenio Dittborn en Kiki Smith. Ook werkt hij aan boeken over Ana Mendieta en Raymond Pettibon. Sinds 2010 maakt hij deel uit van de commissie Beeldende Kunst en Vormgeving van de Raad voor Cultuur in Den Haag.

Na kunstgeschiedenis gestudeerd te hebben aan de Universiteit Leiden werkte hij als conservator bij het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem, het Stedelijk Museum Schiedam en bij het GEM, museum voor actuele kunst, in Den Haag. Voor het GEM cureerde hij tentoonstellingen van onder anderen Raymond Pettibon, Ni Haifeng, Marcel van Eeden, Elke Krystufek, Jimmie Durham, Hans Op de Beeck, Chen Zhen, Ricardo Brey, Daniel Pflumm en Yoshitomo Nara. De afgelopen jaren was Arkesteijn regelmatig gastdocent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK) in Gent. Bovendien maakte hij tentoonstellingen voor het Centraal Museum in Utrecht, het Institut Néerlandais in Parijs, en stelde hij een boek en tentoonstelling over Nancy Spero samen voor De Appel in Amsterdam. Andere recente projecten omvatten Respect! Forms of community in Marrakech (2005), Drawing Typologies in het Stedelijk Museum in Amsterdam (2007), Hilma af Klint in het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem (2010) en Robert Smithson in Emmen. Broken Circle / Spiral Hill Revisited in Emmen(2011).

Roel Arkesteijn zegt zelf over de mogelijkheden van mentoring: “Tijdens de ontmoetingen met de mentees komen aspecten aan bod als de verdere ontwikkeling van het werk van de kunstenaars, eventuele vervolgtrajecten via postacademische opleidingen, de uitbreiding van het netwerk van relevante contacten met andere makers en bemiddelaars, het tot stand brengen van contacten met galeries en presentatieplekken. Indien relevant, spreken wij ook over tentoonstellingsstrategieën. Het mentorschap vormt dankbaar werk – het is fantastisch om jonge kunstenaars te helpen groeien met hun werk.”