Steven ten Thije

Steven ten Thije

Geboren: 1980
Werkgebied: Kunsthistoricus, onderzoeksconservator, curator
Website: www.theautonomyproject.org, www.steenindevijver.info

‘Nadenken over de voor de mentee meest productieve mix van publieke en private activiteiten en algemene discussie over de ontwikkeling van het werk zelf.’

Steven ten Thije is projectcoördinator van het vijfjarige Europese programma ‘The Uses of Art – on the legacy of 1848 and 1989’ (2013 – 2018). Dit programma wordt georganiseerd door de museumconfederatie l’Internationale bestaande uit Van Abbemuseum (Eindhoven), M HKA (Antwerpen), MACBA (Barcelona), Moderna Galarija (Ljubljana), Museu Reina Sofía (Madrid) en SALT (Istanbul). Andere partners in het project zijn Aprior/KASK (Gent), Grizedale Arts (Connistan), Liverpool John Moores University (Liverpool) en Universität Hildesheim (Hildesheim). Daarnaast werkt hij aan een promotieonderzoek aan de Universiteit van Hildesheim, ondersteund door het Van Abbemuseum, Eindhoven. Thema van zijn onderzoek is een filosofisch-historische analyse van de transformatie in de rol van de curator in de 20ste eeuw.

In de afgelopen jaren heeft hij meegewerkt aan verschillende tentoonstelling waaronder Spirits of Internationalism (2012) met Charles Esche, Bart de Baere, Anders Kreuger en Jan de Vree. Deze tentoonstelling werd gerealiseerd binnen het kader van een vorig Europees project van l’Internationale. Hij was lid van het team dat het 18 maanden durende tentoonstellingsprogramma Play Van Abbe realiseerde in 2009 tot 2010. Samen met Diana Franssen was hij binnen dit programma verantwoordelijk voor de tentoonstelling Museum Modules.

Hij is coördinator van The Autonomy Project en medeorganisator van het Autonomy Project Symposium (2010) met o.a. Jacques Rancière en Thomas Hirschhorn. Tevens is hij een van de initiators van Steen in de vijver, een interdisciplinaire denktank die onderzoek doet naar de relatie tussen kunst en democratie. Andere leden zijn Hedy d’Ancona, Albert Jan Kruiter, Joan Nederlof, Lineke Rijxman, Inge van der Vlies en Chis Keulenmans. Andere nevenfuncties zijn o.a. jurylid voor de Heinekenprijs, bestuurslid bij Onomatopee (Eindhoven) en Octavo (Amsterdam).

Hij publiceerde in verschillende tijdschriften en bundels, waaronder in ‘Moments’ (ZKM, 2013), ‘L’Internationale – Post-war Avant-gardes between 1957 and 1986’ (JPR Ringer, 2012) en ‘Exhibiting the New Art, ‘Op Losse Schroeven’ and ‘When Attitudes Become Form’ 1969′ (Afterall, 2010).

‘Ik wil met mijn mentee nadenken over positionering en ontwikkeling van zijn of haar artistieke praktijk. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar het stimuleren van kritische reflectie op het werk (relatie met curatoren en kunstkritiek), nadenken over de voor de mentee meest productieve mix van publieke en private activiteiten en algemeen discussie over de ontwikkeling van het werk zelf.’