nieuws

Mondriaan Fonds

18 oktober 2018

Alessandra Covini wint Prix de Rome Architectuur 2018

 
 
Architect Alessandra Covini (Milaan, 1988) ontving vandaag de Prix de Rome Architectuur 2018 uit handen van minister Van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Covini won de onderscheiding voor ‘Amsterdam Allegories’, een ontwerpvoorstel voor het Sixhaven-gebied in Amsterdam-Noord. Bij de prijs hoort een geldbedrag van 40.000 euro en een werkperiode in de American Academy in Rome. De Prix de Rome Architectuur wordt eens in de vier jaar uitgereikt aan een getalenteerde jonge architect, stedenbouwer of landschapsarchitect.

Alessandra Covini reageerde met ‘Amsterdam Allegories’ op de fictieve opdracht van de jury voor het Sixhaven-gebied een niet-commercieel voorstel te ontwikkelen, dat van betekenis is voor de stad en door velen gekoesterd kan worden. Covini doet een voorstel waarbij de Sixhaven verandert in een ommuurde haven waarin eenentwintig eilanden ruimte bieden aan passerende bezoekers. Ook schetst zij scenario’s waarbij de eilanden door de stad zwerven. Elk eiland refereert aan de specifieke eigenschappen en typologieën van de stad en de haven van Amsterdam. Door de eilanden te omkaderen, voegt Covini daar een nieuwe typologie aan toe. Het resultaat is een verfrissend plan dat nieuwe vormen van publieke ruimtes voorstelt en waar het plezier, de positieve energie en de humor van afspatten. Covini weet op een verleidelijke wijze te verbeelden hoe het eindresultaat eruit zal zien en de maquettes spelen hierbij een overtuigende rol. Ook heeft de jury veel waardering voor de manier waarop Covini direct in de derde dimensie werkt en materialiteit naar architectuur weet om te buigen. Bovendien zet zij met dit voorstel een interessante stap in haar ontwikkeling door haar ideeën naar een grotere schaal te vertalen. Het is deze ontwikkeling, in combinatie met de verfrissende energie, die de jury unaniem heeft doen besluiten Alessandra Covini uit te roepen tot de winnaar van de Prix de Rome Architectuur 2018.

Covini studeerde in 2014 af aan de TU Delft en richtte in 2015 Studio Ossidiana op. Zij rekent niet alleen de architectuur tot haar werkveld, maar zoekt ook het domein van de beeldende kunst en de vormgeving op.

Behalve Covini waren Bram van Kaathoven, Katarzyna Nowak en het duo Rademacher de Vries voor de Prix de Rome genomineerd. Allen hebben de vrijheid genomen om te experimenteren en radicaal te denken, een houding die past bij de traditie van de Prix de Rome en door de jury zeer wordt toegejuicht. Alle kandidaten zijn in staat geweest een sterk verhaal te ontwikkelen als basis voor hun ontwerp.

Bram van Kaathoven (1991, Lieshout) ontving van de jury een eervolle vermelding voor ‘Nieuw-Atlantis’, een voorstel waarin hij de leegheid van Sixhaven centraal stelt door deze letterlijk met een gebouw te omsluiten. De jury is onder de indruk van zijn intelligente analyses en de uiterste consistentie waarmee hij zijn plan ontwikkelt en naar een hoog niveau weet te tillen. Van Kaathoven werkt bij Bauhütte / TU Eindhoven.

Katarzyna Nowak (1985, Czestichowa/Polen) biedt met haar plan ‘Vrijhaven’ een nieuwe kijk op het publieke domein. Zij stelt dat betekenisvolle publieke ruimte een vereiste is voor een gezonde, groeiende stad. Het ontwikkelen van openbare ruimte krijgt in haar voorstel voorrang boven de stedelijke bebouwing in het gebied. De jury is gecharmeerd van Nowaks intuïtieve en experimentele houding en prijst haar talent om vanuit het maken van modellen sterke driedimensionale ruimtes te ontwerpen. Nowak werkt bij MVRDV en won in 2016 de Archiprix.

Rademacher de Vries is de samenwerking tussen David Rademacher (1984, Maastricht) en Christopher de Vries (1985, Maastricht). Zij namen een denkbeeldige toekomst als uitgangspunt voor hun project ‘Foundations’. De lege fundamenten van een denkbeeldige Sixtower worden verhuurd aan uiteenlopende groepen die ieder hun eigen ruimte claimen, van bovenaf geobserveerd door buitenstaanders. De jury vindt het een interessant gedachte-experiment om een plan te ontwikkelen vanuit een dystopisch toekomstbeeld en zo na te denken over de vraag welke toekomst de stad Amsterdam überhaupt te wachten staat.
Lees meer...

Plannen voor Sixhaven van de genomineerden

 
 
Deze editie van de Prix de Rome richt zich op twee uitersten in de architectuur, stedenbouw en het landschapsontwerp. De uitersten kwamen aan bod in twee opeenvolgende rondes met fictieve opdrachten. De eerste ronde, Low Pressure, was een open competitie die zich richtte op een landelijk gebied in de provincie Groningen. Uit de 66 inzendingen selecteerde een internationale jury vier kandidaten voor de shortlist. Zij concentreerden zich vervolgens op High Pressure, een opdracht in een populaire stedelijke omgeving, het Sixhavengebied in Amsterdam-Noord.

Te midden van het ‘high pressure’ gebied langs het IJ, is de Sixhaven een oase gebleven. Het gebied is nu deels leeg en wordt deels gebruikt voor zeiljachten en een paar woonboten. De Sixhaven is een overblijfsel van Amsterdam in een andere periode. Zonder nostalgisch te worden vroeg de jury de vier shortlistkandidaten om een zorgvuldig ontworpen architectonisch voorstel te doen voor de Sixhaven, een plan met een kritisch perspectief op Amsterdam in de 21e eeuw. Dit kon bijvoorbeeld een kleine interventie zijn die nieuwe ontwikkelingen in beweging zet of een stedenbouwkundig plan dat als voorbeeld kan dienen voor de komende decennia, of alles tussen deze twee uiteenlopende schalen. De jury vroeg de kandidaten om voor deze prominente plek met een betekenisvol niet-commercieel voorstel te komen dat van betekenis is voor de stad en door velen gekoesterd wordt.
Lees meer...

Juryrapport

 
 
De jury van de Prix de Rome Architectuur 2018 bestond uit: Mels Crouwel (architect/partner Benthem Crouwel Architects), Frank Havermans (beeldend kunstenaar/ontwerper Studio Frank Havermans), Afaina de Jong (architect/eigenaar AFARAI), Oana Rades (architect, eigenaar Shift architecture urbanism), Ronald Rietveld (architect, partner RAAAF, winnaar Prix de Rome 2006) en Peter Cachola Schmal (directeur Deutsches Architekturmuseum). Voorzitter voor de eerste ronde was Birgit Donker, voorzitter voor de tweede ronde Mels Crouwel.
Lees meer...

Tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut

 
 
In Het Nieuwe Instituut is tot en met 10 maart 2019 een tentoonstelling te zien met de ontwerpvoorstellen van de vier genomineerden en een introductie op het Sixhaven-gebied. In samenwerking met ontwerpbureau Collective Works hebben de vier genomineerden een tentoonstelling gemaakt waarin de plannen voor de Sixhaven uiteen worden gezet aan de hand van maquettes en andere modellen, tekeningen, impressies en toelichtingen. Onderdeel van de tentoonstelling zijn ook een fotoserie van Sem Langendijk die de locaties in beeld brengt en films van Koekepeer, waarin de vier finalisten aan het woord komen in hun werkruimtes en op het Sixhaventerrein. Aanvullend organiseren Het Nieuwe Instituut en Mondriaan Fonds een tijdelijke pop-up presentatie (tot en met 9 december) met de inzendingen voor de open call met plannen voor een landelijk gebied in Oost-Groningen.
Lees meer...

Publicatie Prix de Rome 2018

 
 
Ter gelegenheid van de Prix de Rome 2018 is een publicatie verschenen over het werk van de genomineerden. Naast het juryrapport en documentatie van de vier ontwerpvoorstellen, bevat de publicatie onder andere een essay van Louise O. Fresco, interviews door Sander Heijne en foto’s van Sem Langendijk. De publicatie is uitgegeven door nai010 uitgevers in samenwerking met het Mondriaan Fonds.
Lees meer...

Prix de Rome

 
 
De Prix de Rome is de oudste en meest genereuze prijs in Nederland voor architecten onder de 35 jaar en beeldend kunstenaars onder de veertig jaar. Sinds 2012 wordt de prijs georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds.
Lees meer...


Bekijk de online versie
Uitschrijven
Aanpassen profiel

 

Mondriaan Fonds

Postbus 773

1000 AT Amsterdam

 

Bezoekersadres

Brouwersgracht 276

1013 HG Amsterdam

 

tel: 020 523 15 23

info@mondriaanfonds.nl
www.mondriaanfonds.nl