Agnes Vugts
Agnes Vugts is mede-eigenaar van de VOF RaadSaam Erfgoedprojecten. Zij was jarenlang actief als museumconsulent en werkte samen met vele musea en erfgoedinstellingen, zowel klein als groot. Daarnaast is zij betrokken bij meerdere projecten om jonge mensen aan het werk te krijgen in de erfgoedsector, waaronder Erfgoedtalent.

Agnes Winter
Agnes Winter is directeur van Kunstinitiatief VHDG (Voorheen de Gemeente) in Leeuwarden. Daarnaast is ze coördinator van platform Noordenaars, het platform voor presentatie-instellingen en kunstinitiatieven in Noord-Nederland. Ze is opgeleid als kunsthistoricus en tevens werkzaam als curator, adviseur en schrijver. Ze woont in Groningen.

Alex van Stipriaan
Alex van Stipriaan is historicus en erfgoedspecialist, met name wat betreft het Caribisch gebied en zijn diaspora in Nederland. Hij is emeritus hoogleraar van de Erasmus Universiteit en werkte ook lang bij het Tropenmuseum. Hij is betrokken bij het opzetten van een nationaal slavernijmuseum in Amsterdam en is lid van UNESCO’s internationale wetenschapscommissie m.b.t. het Slave Route Project. Van Stipriaan adviseert en doet onderzoek bij Caribische en Afro-Nederlandse erfgoed en kunstprojecten en is lid van de Raad van Toezicht van het Verzetsmuseum Amsterdam.

Aline Thomassen
Aline Thomassen is beeldend kunstenaar. Zij woont afwisselend in Nederland en Marokko. Haar tekeningen en schilderijen worden verzameld en getoond in binnen- en buitenland en waren in Nederland onder andere te zien in solotentoonstellingen in het Bonnefantenmuseum, het GEM en Drawing Center Diepenheim. In 2013 ontving zij de Jeanne Oosting Prijs voor haar oeuvre.

Andrea Stultiens
Andrea Stultiens is fotograaf. Ze woont in Groningen, maar haar werk ontstaat veelal op het Afrikaanse continent. In haar artistieke praktijk wisselen maken, curatorschap en schrijven elkaar af. Het functioneren van fotografisch beeld in specifieke contexten staat hierbij steeds centraal. Naast haar artistieke praktijk is zij als docent verbonden aan de master Photography & Society aan de Koninklijke Academie voor de Kunsten in Den Haag en als docent en onderzoeker aan Academie Minerva in Groningen.

Anke van der Laan
Anke van der Laan is directeur van het herinneringscentrum Oranjehotel in Scheveningen. Zij werkte daarvoor vijftien jaar als hoofd tentoonstellingen en collecties bij het Frans Hals Museum en veertien jaar als directeur van de Stadsgalerij Heerlen (het huidige SCHUNCK*). Zij woont in Heemstede.

Anne Ruygt
Anne Ruygt is kunsthistoricus, woont in Amsterdam en werkt als freelance curator en onderzoeker voor diverse musea en fotografieplatforms, waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam, Tate, Museum Boijmans Van Beuningen, Fotomuseum Antwerpen, Nederlands Fotomuseum, Paradox, Marres en Unseen Amsterdam. Daarnaast is ze presentator van De Donkere Kamer, adviseur bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en mede-auteur van het boek Tussen kunst en document. Fotografiekritiek in Nederland 1975-2015 (i.s.m. Frits Gierstberg, uitgegeven door nai010).

Annemarie van Eekeren
Annemarie van Eekeren is werkzaam bij NEMO Science Museum als manager Presentatie en Collectie. Zij was eerder werkzaam als hoofd Publiek en Educatie voor het Amsterdam Museum en Museum Ons’ Lieve Heer op Solder. Zij is tevens voorzitter van het bestuur van Noordje en extern examinator van de Reinwardt Academie.

Antonio Jose Guzman
Antonio Jose Guzman is een Nederlands-Panamees kunstenaar. Hij woont en werkt in Amsterdam, Panama City en Dakar. Hij staat bekend om zijn installaties en werk gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Hij is de oprichter van The State of L3 Collective en werkt als docent en curator voor interdisciplinaire samenwerkingsprojecten. Zijn werk is wereldwijd tentoongesteld.

Ardjuna Candotti
Ardjuna Candotti is erfgoedprofessional, curator, onderzoeker en educator. Zij is gespecialiseerd in projecten op het gebied van cultureel erfgoed, educatie, participatie en inclusie. Binnen haar werk zijn (post)kolonialisme, Tweede Wereldoorlog en mixedness terugkerende thema’s. Momenteel werkt ze als projectcoördinator Verzamelen bij Imagine IC. Eerder was zij onder meer werkzaam als projectleider Educatie & Tentoonstellingen bij het Indisch Herinneringscentrum en als educator bij het Amsterdam Museum.

Arminda Franken-Ruiz
Arminda Franken-Ruiz is geboren op Aruba waar zij tot 2016 het Nationaal Archeologisch Museum leidde. Thans ontplooit ze zich als onafhankelijk specialist op het gebied van het Caraïbisch erfgoed.

Arno van der Hoeven
Arno van der Hoeven is universitair docent aan de afdeling Media en Communicatie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich op de bijdrage van media en cultuur aan stedelijke ontwikkeling. Hij heeft gepubliceerd over onder meer popmuziek als cultureel erfgoed, nostalgie, de waarde van livemuziek voor steden en online stedelijk erfgoed. Arno woont en werkt in Rotterdam.

Awoiska van der Molen
Awoiska van der Molen is beeldend kunstenaar, fotograaf gevestigd in Amsterdam. Na haar opleiding aan de Academie Minerva in Groningen behaalde zij haar Masters Fotografie aan de St. Joost in Breda. Haar monochrome fotowerken worden in binnen- en buitenland geëxposeerd. Haar werk is recentelijk geshortlist voor de Deutsche Borse Photography Preize 2017 en de Prix Pictet Award 2019. Regelmatig is Awoiska gast docent, gast spreker of adviseur voor beginnende foto kunstenaars.

Barbara Visser
Barbara Visser is beeldend kunstenaar, filmmaker, docent en coach, met Amsterdam als basis. Naast haar internationale praktijk als maker, waarin zij samenwerkte met vele andere disciplines, leidde zij de Akademie van Kunsten van de KNAW en was zij interim artistiek directeur van IDFA.

Bas Hendrikx
Bas Hendrikx is oprichter van Kunsthalle Amsterdam en is curator bij Garage Rotterdam.

Bastiaan Steffens
Bastiaan Steffens is werkzaam bij het Drents Museum als conservator archeologie. Vanuit zijn rol als conservator houdt hij zich bezig met zowel het diepe verleden van Drenthe, als met wereldarcheologie in de breedste zin van het woord. Hij is tentoonstellingsmaker Wereldarcheologie en doet onderzoek naar de Late Prehistorie van Noordwest Europa. Verder heeft hij een verregaande interesse in museologie en filosofie.

Benoît Mater
Benoît Mater is transitiemanager/kwartiermaker bij de gemeente Heerlen. Ze werkt onder andere aan de realisatie van een nieuwe Romeins Museum, de opvolger van het Thermenmuseum met als topstuk het rijksmonument ‘Romeinse badhuis’. Benoît is momenteel eigenaar van het cultureel adviesbureau eVa Interpretation. Na haar promotie in de mediterrane archeologie aan de Vrije Universiteit, heeft ze nadien gewerkt als conservator en projectleider in het Drents Museum, als directeur in Museum Wierdenland en als conservator en manager Publiek in het Limburgs Museum. Ze heeft ervaring in samenwerkingsprojecten met culturele instellingen in België, Duitsland, Italië, Canada en China. Ze woont nu in Schinnen, Limburg.

Brenda Tempelaar
Brenda Tempelaar is oprichter en hoofdredacteur van The Long Tail of Art. Zij schrijft over hedendaagse kunst en maakt tentoonstellingen. Zij is onderdeel van de onderzoeksgroep Cultural and Creative Industries van Centre of Applied Research for Art, Design and Technology (CARADT) Avans, en vormt een collectief met Rob Leijdekkers en Hedwig Houben. Zij studeerde Beeldende kunst aan AKV | St. Joost Breda en Artistic Research aan de Universiteit van Amsterdam.

Bülent Evren
Bülent Evren initieert, naast zijn eigen autonome werk, tentoonstellingen en kunstprojecten. Hij geeft les bij de kunstopleiding Artless in Amsterdam en is voorzitter van de beoordelingscommissie van Arti et Amicitae. Hij werkt momenteel als kunstadviseur bij het Turks Cultureel Instituut, Yunus Emre Enstitüsü in Amsterdam. Hij groeide op in Anatolië, tussen de Hetitische en Sumerische kleitabletten, Griekse en Romeinse beelden, Byzantijnse iconen, Seltsjoekse motieven en Ottomaanse miniaturen. Vanuit diverse kunstboeken leerde hij als kind over de klassieke en moderne westerse kunst. Na zijn studies op het Lyceum in Istanbul, de Hogeschool in Parijs, en Ateliers ’63 in Haarlem, vestigde hij zich als beeldend kunstenaar in Amsterdam.

Carlijn Diesfeldt
Carlijn Diesfeldt woont in Castricum. Zij is curator van kunstprojecten op bijzondere locaties, zoals Call of the Mal (2013) in Hoog Catharijne, Public Works (2016) op Utrecht C.S. en Zero Footprint Campus (2017). Ze is medeoprichter van het Department of Search, een onderzoeksprogramma voor kunst en wetenschap. Ze adviseert de Gemeente Utrecht o.a. over kunst in de openbare ruimte, opdrachtgeverschap en nieuwe kunstprogramma’s in transitiegebieden. Ze is adviseur bij het AFK en was (interim) projectleider van sonsbeek 2020>2024: ‘Force Times Distance – On Labour and its Sonic Ecologies’.

Colin Huizing
Colin Huizing werkt als onafhankelijk curator en organisator van tentoonstellingen, boeken voor musea, kunstenaars en uitgevers. Eerder werkte hij als senior curator bij het Stedelijk Museum Schiedam waarvoor hij een serie retrospectieve tentoonstellingen over kunst na 1960 samenstelde en een groot aantal exposities waarin werk van jonge en mid-career kunstenaars werd belicht, waaronder verschillende edities van de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. In 2015 was Huizing co-curator van de Nederlandse inzending voor de Biënnale van Venetië, met de tentoonstelling herman de vries – to be all way to be. Colin Huizing adviseert culturele instellingen bij de ontwikkeling en uitvoering van hun collectie- en tentoonstellingsbeleid en cultuurfondsen bij de uitvoering van hun subsidiebeleid.

Davida de Hond
Davida de Hond woont in het Gelderse Oosterbeek en combineert deze woonplaats in het groen met werk en nevenfuncties op verschillende locaties. Bij CODA Apeldoorn is zij werkzaam als Conceptontwikkelaar. Dit Cultuurhuis in Apeldoorn is zowel museum, bibliotheek als archief. Daarnaast is zij werkzaam als zelfstandige bij ViaDaVida. Bij de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur is zij onder andere lid van de adviescommissie Cultuurplan 2020-2024. Davida richt zich op samenwerking, participatie en inclusiviteit binnen de Cultuur- en erfgoedsector.

Denise Campbell
Denise Campbell is kunsthistoricus, gespecialiseerd in Aziatische keramiek. Ze werkt als inhoudelijk afdelingsassistent Beeldende Kunst bij het Rijksmuseum. In deze rol heeft zij een verbindende functie en ze helpt onder meer het werk van de conservatoren te vertalen naar digitale uitingen. Daarnaast is zij commissielid van Ikigai (young professionals) bij de Vereniging Vrienden der Aziatische Kunst, waarmee zij onder meer de Ikigai Art Fair organiseerde. De afgelopen jaren heeft ze meegewerkt aan het internationale catalogiseringsproject van Augustus de Sterke’s Aziatische keramiekcollectie in de Porzellansammlung (Dresden).

Dineke Stam
Dineke Stam werkte bij het Anne Frank Huis, de Museumvereniging en zelfstandig aan Interculturele Museum- en Erfgoed Projecten (IMHP.eu). Als historica beschikt zij vanuit de museumwereld en de academische wereld over kennis, ervaring en netwerk rond de thema’s gender, slavernij, koloniale geschiedenis, Tweede Wereldoorlog, de Sjoa en erfgoed.

Elise ’t Hart
Elise ’t Hart is geluidskunstenaar. Met haar Instituut voor Huisgeluid werkt ze aan allerlei verschillende projecten. Door dagelijkse geluiden te registreren, te manipuleren, na te maken, te omschrijven en te verbeelden maakt ze ons bewust van geluid om ons heen. Dat doet ze door middel van installaties, podcasts/radio, workshops, presentaties en notities. Vorig jaar was ze de eerste AIR bij het Meertens Instituut waar ze werkte met archiefmateriaal. Naast het kunstenaarschap is Elise betrokken als curator en assistent-manager bij DordtYart waar ze al vier jaar meewerkt aan de tentoonstellingen (twee in het bijzonder over Geluidskunst). Eerder werkte ze ook voor andere kunstorganisaties zoals Art Rotterdam. Elise is geboren in Den Haag en woont en werk in Dordrecht.

Ellen ter Gast
Ellen ter Gast werkt als bedrijfsethicus bij de ABN Amro bank. Daarnaast is zij werkzaam als onafhankelijk adviseur ethiek, publiek spreker en publicist. Zij is opgeleid als medisch bioloog en filosoof en werkte van 1997 tot 2018 afwisselend als onderzoeker en docent ethiek, art-science & artistic research aan verschillende universiteiten en kunstacademies, waaronder iArst in Maastricht. Ze is auteur van De Dappere Kijker, waarom Netflix ons meer te bieden heeft dan Kant.

Emiel van der Pol
Emiel van der Pol is kunsthistoricus en eigenaar van Singular-Art, een galerie voor hedendaagse kunst in Nijmegen. Daarnaast is hij werkzaam als schrijver, tentoonstellingsmaker en als lid van de toelatingscommissie van This Art Fair. In zijn schrijven en middels de programmering van zijn galerie onderzoekt hij de wisselwerking tussen de wensen van de internationale kunstmarkt en het lokale, sociale draagvlak voor uitdagende hedendaagse kunst. Hij heeft bijzondere interesse in digitale leefomgevingen, rollenspellen, politiek geëngageerd werk en publieke interventies in de lijn van het situationisme. Als voormalig manager van galerie TORCH heeft hij tevens brede kennis op het gebied van (geënsceneerde) fotografie.

Esther Schreuder
Esther Schreuder is kunsthistoricus, schrijver, researcher en tentoonstellingsmaker. Zij stelde verschillende tentoonstellingen samen, waaronder Black is beautiful, Rubens tot Dumas en Afrikaanse bedienden aan het Haagse hof. Ze schreef verschillende boeken en is bestuurslid van Stichting ArtEsteem.

Eva Kleeman
Eva Kleeman heeft een eigen bedrijf (Eva Kleeman Cultuuradvies en -organisatie) en is directeur-bestuurder van de Ter Borch Stichting in Deventer. In 2017 maakte zij met Daaf Ledeboer, Rudi Ekkart, Eelke Muller en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed de tentoonstelling Roofkunst voor tijdens en na WO II. De tentoonstelling ging over de roof van kunstvoorwerpen van joodse eigenaren tijdens het nazi-regime en de moeizame teruggave door de Nederlandse staat na de oorlog.  Zij was directeur van het Mondriaanhuis in Amersfoort en projectleider voor Museum het Valkhof in Nijmegen. Eerder werkte ze voor het Rijksmuseum, het J. Paul Getty Museum en de National Gallery in Washington, D.C.
Sinds 2020 is zij lid van de Raad voor Cultuur (monitoring) commissie voor Presentatie-instellingen en van de (monitoring ) Commissie Postacademische instellingen. Als voorzitter van de Adviesraad Beeldende Kunst staat zij de Gemeente Zwolle bij op het gebied van beeldende kunst, met name in de openbare ruimte.

Florian Weigl
Florian Weigl is curator en onderzoeker bij V2_, Lab for the Unstable Media in Rotterdam. Naast zijn werkzaamheden bij V2_ is hij onafhankelijk curator en onderzoeker op het snijvlak van kunst, technologie en wetenschap. Hij bekleedt verschillende advies- en bestuursfuncties bij de provincies Gelderland en Overijssel en het Kunstlokaal van DeSchool, Amsterdam. Hij woont in Amsterdam.

Frits Loomeijer
Frits Loomeijer is sinds 2018 zelfstandig ontwikkelaar in maritieme cultuur met als specialiteiten (historisch) onderzoek, schrijven en fotografie. Voorheen was hij algemeen directeur van het Maritiem Museum Rotterdam. Hij bekleedt diverse functies in het culturele veld bij onder andere Stichting Het Huys ten Donck en het Ondersteuningsfonds NISS.

Guus Sluiter 
Guus Sluiter is directeur van Museum Tot Zover in Amsterdam. Hij is kunsthistoricus en gespecialiseerd in zeventiende-eeuwse schilderkunst. Eerder werkte hij in het Mauritshuis, het Dordrechts Museum en het Nederlandse Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut in Florence. Vanaf 2004 bouwt hij aan Tot Zover, het museum over de dood. De oude kunst is grotendeels vaarwel gezegd, want het kleine en eigenwijze museum is juist zeer actief op het gebied van hedendaagse kunst en fotografie. Het museum werkt graag met jonge kunstenaars, dichters, fotografen en theatermakers, en zoekt het debat over onze omgang met de dood actief op. Sluiter is actief in verschillende gremia, waaronder de samenwerkende Amsterdamse musea.

Ilias Zian
Ilias Zian is museoloog, cultureel adviseur en houdt zich bezig met de vraagstukken rondom inclusie. In het Europees project RICHES onderzocht hij de link tussen de praktijk van erfgoed instellingen en de persoonlijke betekenis en ervaring van erfgoed, in de context van identiteitsvorming en sociale cohesie. Hij was initiatiefnemer van de eerste Marokkaanse Boot tijdens de Pride Amsterdam, hiervoor werd hij genomineerd als Amsterdammer van het Jaar. Hij werkt als programmeur kunst en cultuur en tentoonstellingen bij de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Nevenfuncties omvatten: Bestuurslid Beeld voor Beeld, Bestuurslid Salon de Museologie en Bestuurslid ArcheoHotSpots.

Inge Pollet
Inge Pollet is tentoonstellingsmaker en schrijver. Zij is artistiek leider van Productiehuis Plaatsmaken in Arnhem. Ontwikkeling van kunstprojecten op onverwachte plekken en projecten die de cross-over tussen kunst en vormgeving opzoeken zijn haar specialiteit. Daarnaast schrijft zij over beeldende kunst in opdracht van derden. Zij zoekt steeds naar manieren om poëzie en kunst op een heldere manier over het voetlicht te brengen.

Jan Robert Leegte
Jan Robert Leegte is beeldend kunstenaar werkzaam in Amsterdam. Geschoold als beeldhouwer begon hij in de jaren negentig met het maken van internet kunst. Zijn werk omvat o.a. installaties, tekeningen, software, video’s en prints. Zijn specialisatie is digitaal(-gerelateerde) kunst. Verder heeft hij les gegeven aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, ArtEZ in Arnhem, en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hij is curator bij LIMA in Amsterdam.

Jasper van Es
Jasper van Es is een curator en organisator gespecialiseerd in Graffiti en Urban Interventions. Hij is mede-oprichter van PAPERJAM, een creatief bureau dat zich richt op het creëren en promoten van culturele evenementen, tentoonstellingen en kunstinstallaties. Ook is hij oprichter van MrVains een stichting die ten doel heeft de belangen te behartigen van de graffiti en urban art community. Jasper is onderdeel van de creatieve raad, en actief betrokken in verschillende rollen bij EMOVES, een coöperatie die bestaat uit verschillende leden uit de urban culture.

Judith Leysner
Judith Leysner is beeldend kunstenaar, curator en heeft een Master in Fine Art en Design. Sinds 2016 is zij oprichter en co-directeur van stichting NEVERNEVERLAND en in 2018 is Leysner gevraagd als Diversity Consultant Unsettling Rietveld/Sandberg aan de Gerrit Rietveld Academie en het Sandberg Instituut. Zij bekleedt verschillende advies- en commissiefuncties in het kunstenveld en kunstonderwijs.

Judith Spijksma
Judith Spijksma is kunsthistoricus en werkt als conservator hedendaagse en moderne kunst bij het Dordrechts Museum. Daarnaast werkt zij bij het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden, vervult adviesfuncties en schrijft over hedendaagse kunst. Zij studeerde kunstgeschiedenis en curatorial studies aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Julius Thissen
Julius Thissen (1993, Son en Breugel, NL) is beeldend kunstenaar en artistiek onderzoeker uit Arnhem (NL). In zijn beeldende praktijk werkt hij met de media fotografie, film, performance, sculptuur en geur. Zijn werken onderzoeken hoofdzakelijk gemeenschapszin en representatie, gender, in het bijzonder masculiniteit, hedendaagse prestatiecultuur, de invloed van sociale verwachtingen op ons gedrag, sport en competitie. Binnen zijn artistiek onderzoek focust Thissen op het onderzoeken van diversificatie processen binnen de creatieve sector, in het bijzonder in musea. Hij doet dit door middel van het organiseren van artistieke community-based onderzoeksprojecten, het ontwikkelen van residenties en het adviseren van musea en culturele instellingen.

Koen Delaere
Koen Delaere is beeldend kunstenaar. Hij exposeert regelmatig in binnen- en buitenland en zijn werk is opgenomen in museale en privécollecties in o.a. de Verenigde Staten, Europa, Japan, Brazilië en de Verenigde Arabische Emiraten. In 2007 was hij winnaar van de prestigieuze Wolvecampprijs voor de Schilderkunst. Naast zijn autonome werk is hij regelmatig betrokken als organisator/curator bij projecten op het gebied van performance en schilderkunst.

Lizzy van Leeuwen
Lizzy van Leeuwen is jurist, antropoloog en freelance onderzoeker en publicist. Ze is auteur van onder meer Ons Indisch Erfgoed. Zestig jaar strijd om cultuur en identiteit en De Hanenbalken. Zelfmoord op het platteland. Ze schreef onder meer voor De Groene Amsterdammer en het NRC Handelsblad, vooral over Indische en Indonesische politiek, cultuur, kunst en geschiedenis. Als oud-medewerkers van het Meertens Instituut voor Nederlandse Taal en Cultuur schrijft ze ook over agrarische cultuur, geschiedenis en actuele vraagstukken. Ze woont in Amsterdam.

Luuk Nouwen
Luuk Nouwen is artistiek leider van FLACC, werkplaats voor beeldende kunstenaars in Genk (België) en heeft een focus op kunstenaarsprojecten met sterke aandacht voor reflectie, ontwikkeling en artistiek experiment. Hij werkt samen met jong talent en gevestigde namen, nationaal en internationaal. Daarnaast is hij freelance curator en is hij commissielid beeldende kunsten voor de Vlaamse Gemeenschap. Hij woont in Maastricht.

Maaike Schoorel 
Maaike Schoorel is beeldend kunstenaar. Sinds haar afstuderen aan de Royal College of Art in Londen heeft zij jaren in het buitenland gewoond en gewerkt, waaronder in Londen, New York en Rome. Zij exposeert regelmatig binnen- en buitenland.  Daarnaast is ze docent beeldende kunst bij onder meer ArtEZ en jury van de Jeanne Oosting Prijs en de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Maarten Kentgens
Maarten Kentgens is museumdeskundige, directeur van het Nederlands Steendrukmuseum en voorzitter van Stadsmuseum Woerden. Daarvoor was hij tien jaar directeur van Museum De Ronde Venen. Ook is hij commissielid van het Prins Bernhard Cultuurfonds Utrecht en voorzitter van Stichting Verhalen Horen Overal.

Marc Wingens
Marc Wingens is directeur van Erfgoed Gelderland, een coöperatie van ca. 190 erfgoedinstellingen met een ondersteuningsbureau dat gevestigd is in Arnhem. Marc is – gepromoveerd – historicus. Hij werkt sinds ongeveer twintig jaar in de erfgoedsector en is vertrouwd met de verschillende vormen van erfgoed en de organisaties die zich er mee bezig houden, variërend van museumcollecties en musea tot monumenten, archeologie, landgoederen en immateriële uitingen. Hij woont in Bosch en Duin.

Marco Streefkerk
Marco Streefkerk, woonachtig in Haarlem, is senior adviseur bij DEN. Vanaf juni 2019 is Marco werkzaam bij het Stadsarchief Rotterdam als coördinator voor de conversie van collectiedata. Streefkerk is specialist op het gebied van de impact van digitaal op de cultuursector en digitale kansen voor erfgoedinstellingen.

Margriet Schavemaker 
Margriet Schavemaker is artistiek directeur van het Amsterdam Museum. Daarnaast is ze verbonden aan de Universiteit van Amsterdam als Hoogleraar Media en Kunst in de Museale Praktijk. Voorheen was ze werkzaam als curator en manager Educatie, Interpretatie en Publicaties bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Ze is tevens lid van de Raad van Toezicht van Metropolis M en de Jan Van Eyck Academie.

Marianne Eekhout
Marianne Eekhout is conservator en historicus. Sinds 2015 werkt zij als conservator geschiedenis bij het Dordrechts Museum, Het Hof van Nederland, Regionaal Archief Dordrecht en Huis Van Gijn. Sinds 2008 houdt zij zich professioneel bezig met Nederlandse geschiedenis en materiële cultuur (in musea). In 2014 promoveerde zij op een proefschrift over memorabilia van de Tachtigjarige Oorlog aan de Universiteit Leiden. Tevens was zij in 2014 dr. Ernst Crone Fellow in Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Ze maakt tentoonstellingen over mijlpalen in de Dordtse geschiedenis (2018 – Synode van Dordrecht, 2019 – 800 jaar Dordrecht, 2021 – St. Elisabethsvloed), geeft lezingen en publiceert in wetenschappelijke en populaire tijdschriften.

Marja Bloem
Marja Bloem, woonachtig te Amsterdam, is freelance kunsthistoricus en criticus, gespecialiseerd in kunst na de jaren 1960 en historische textiel. Zij publiceerde en publiceert regelmatig teksten over levende kunstenaars. Daarnaast geeft ze gastcolleges bij verschillende instellingen zoals Arba Brussel. Ze is bestuurslid van de Kunstverein in Amsterdam.

Marleen Hartjes
Marleen Hartjes werkt als projectleider inclusie en toegankelijkheid in het Van Abbemuseum. Daarnaast is ze ook werkzaam als programmaleider art mediation bij de Rijksakademie van beeldende kunsten en als head of fine arts bij Maastricht Institute of Arts. Eerder was ze hoofdredacteur bij We Are Public, directeur en curator van Kunstpodium T en een van de initiatiefnemers en projectleiders van STUDIO i – platform voor inclusieve cultuur (een project van het Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbemuseum).

Maziar Afrassiabi
Maziar Afrassiabi is een freelance curator en directeur van Rib in Rotterdam. Hij is tevens lid RvT van V2, Lab for the Unstable Media in Rotterdam en docent Art & Research op de St. Joost School of Art & Design. Voorheen was Afrassiabi ook  bestuurslid PlatformBK en van 2016 tot 2020 adviseur Sculpture International Rotterdam.

Michael Tedja
Michael Tedja is schilder, tekenaar, dichter, schrijver en curator. Zijn oeuvre, gebaseerd op al deze disciplines, heeft een unieke beeldtaal voortgebracht. Zijn kunst is gebaseerd op het bestuderen van de circulatie van beelden. Tedja laat die in nieuwe contexten zien, waarbij hij de veranderlijkheid blootlegt en manipuleert.

Michael Hommel
Michael Hommel is werkzaam als hoofd Publiek en Programmering bij het Allard Pierson Museum. Daarvoor was hij werkzaam in vergelijkbare functies bij Teylers Museum en Beeld & Geluid. In Artis was hij programmaker en hoofd Educatie. Hij heeft veel ervaring met de productie van tentoonstellingen en (crossover)programma’s in alle soorten en maten – zowel kunst als wetenschap als geschiedenis – van kleine presentatie tot grote publiekstrekker, voor zoveel mogelijk publieksgroepen.

Mila Ernst
Mila Ernst is zelfstandig projectleider en adviseur in de culturele sector en werkt daarnaast als docent Cultureel Erfgoed aan de Reinwardt Academie. Zij is gespecialiseerd in (participatieve) publieksprojecten op het gebied van erfgoed, e-cultuur, erfgoededucatie, immaterieel erfgoed en museale samenwerking. Zij is als advieslid verbonden aan het Centrum voor de Geschiedenis van Migranten.

Milos Trakilovic
Milos Trakilovic is kunstenaar, onderzoeker en schrijver. In zijn praktijk houd hij zich bezig met de gevolgen van digitalisering op het huidige politiek-maatschappelijke klimaat. Hij werkt voornamelijk met bewegend beeld, video, installaties, publicaties en lezingen. Hij studeerde aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en aan de Universität der Künste te Berlijn. Naast zijn beeldend werk, waarmee hij regelmatig internationaal exposeert, is hij ook werkzaam in het kunstonderwijs zowel in Nederland als in Berlijn, publiceert hij theoretische stukken, geeft hij vaak lezingen en is regelmatig betrokken als spreker in conferenties en symposia in binnen- en buitenland die het spanningsveld tussen digitalisering en kunst onderzoeken en bevragen.

Monika Dahlberg
Monika Dahlberg is beeldend kunstenaar, gevestigd in Kattendijke en Doesburg. Ze is zelfstandig tentoonstellingsontwerper, maakt films, sculpturen, installaties, collages, foto’s en teksten. De sociale, esthetische en politieke kritiek zijn integrale elementen van haar werk. Kenmerkend voor dit werk zijn kunsthistorische verwijzingen naar verschillende culturen die ze koppelt aan haar eigen biografie.

Najah Aouaki
Najah is econoom en grootstedelijk strateeg. Zij ontwikkelt strategieën en concepten voor creatieve en inclusieve steden. In 2005 is zij met Post-graduate Master Metropool Management (2005, EUR) gespecialiseerd in de relatie tussen de kunst & cultuur, de creatieve industrie en stedelijke ontwikkeling en is sindsdien ook werkzaam op dit terrein. Zo heeft ze aan het begin gestaan van het creatieve industrie beleid van de gemeente Amsterdam en is zij als aanjager, ondernemer en verbinder bij vele culturele initiatieven betrokken geweest. Meer recentelijk is zij als strategisch adviseur betrokken bij de totstandkoming van het R&D programma van IDFA Doclab.

Otto Snoek
Otto Snoek (Rotterdam, 1966) is sinds 1992 documentair fotograaf. Hij werkt aan zelf geïnstigeerde fotoprojecten die de stad als onderwerp of vertrekpunt hebben. Hij heeft naam gemaakt met zijn rauw realistische foto’s van zijn stadsgenoten, maar is evenzo geïnteresseerd in stedelijke ruimte. Snoek heeft meerdere boeken op zijn naam.

Quinsy Gario
Quinsy Gario is een performance dichter en beeldend kunstenaar. Hij heeft een achtergrond in artistic research, media studies, gender studies en postcolonial studies. In zijn werk richt hij zich op dekoloniaal herinneren. Gario begon in 2011 het performance werk Zwarte Piet Is Racisme. Hij is 2017/2018 BAK Fellow en bestuurslid bij De Appel.

Radna Rumping
Radna Rumping is een onafhankelijke curator, schrijver en radiomaker uit Amsterdam. Haar werk houdt zich bezig met muziekcultuur, hedendaagse kunst, gemeenschappen, de veranderende stedelijke omgeving en vormen van (on)zichtbaarheid. In de afgelopen jaren cureerde ze programma’s bij onder andere de Oude Kerk in Amsterdam en Stroom Den Haag. Ze is mede-oprichter van Ja Ja Ja Nee Nee Nee, een online radioplatform gewijd aan hedendaagse kunst en cultuur. Als lid van het Stadscuratorium adviseert ze de Gemeente Amsterdam over kunst in de publieke ruimte. Na een residency aan de Van Eyck Academie in Maastricht (2016/17) heeft ze ook een autonome praktijk ontplooid, waarin ze tekst en geluid samenbrengt in performatieve lezingen en audio essays.

Raul Balai
Raul Balai is beeldend kunstenaar, gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is hij werkzaam als zelfstandig tentoonstellingsontwerper en (kunstenaar-)curator. De afgelopen periode werkte Balai onder andere voor The Black Archives, Het Rembrandt Huis, Het Rijksmuseum en CBK Zuidoost. Tevens is hij lid van de Raad van Toezicht van danstheatergezelschap Don’t Hit Mama.

Richard Kofi
Richard Kofi is een kunstenaar, curator en programmeur uit Arnhem. Hij onderzoekt onder andere on-afgeronde geschiedenissen en geeft deze een speculatieve toekomst. Bij zijn aanpak zijn erfgoed, activisme en futurisme onlosmakelijk met elkaar verbonden. Kofi’s werk is interdisciplinair; de vorm laat zich leiden door de thematiek. Zijn meest recente kunstproject C’est l’epoch bestaat uit tekeningen, fotografie, performance en een film waarin hij samen met een collectief aan kunstenaars barbershops verandert in ontmoetingsplaatsen voor debat en activisme. In samenwerking met publicist Simone Zeefuik en het Arnhemse productiehuis La Fam maakt hij de podcast Project Wiaspora, waarin hij de maatschappelijk impact van kunst op lokaal niveau bespreekt. In 2019 is hij genomineerd voor de Museumtalentprijs en de &Award.

Riemer Knoop
Riemer Knoop is sinds 1998 onder de naam Gordion Cultureel Advies zelfstandig micro-ondernemer in de cultuur. Hij adviseert erfgoedinstellingen en overheden, onderwijst en workshopt, onderzoekt en schrijft, in binnen- en buitenland. Ook is hij archeoloog en beleidsadviseur, en bestuurslid bij vier kleinere, veelal ‘sustainistische’ organisaties. Hij gelooft in lokaal engagement, crossovers en de marge.

Roomyla Choenni
Roomyla Choenni is informatiemanager bij het Noord-Hollands Archief, adviseur en coach. Zij is gespecialiseerd in digitalisering, digitale burgerrechten, bedrijfsvoering en management. Roomyla volgde de ATANA leergang bestuur in de culturele sector. Zij is woonachtig in Haarlem.

Sands Murray-Wassink
Sands Murray-Wassink is schilder, “body artist” (performance, schrijven) en parfum verzamelaar. Zijn specialisaties zijn intersectionele feministische kunst, queer kunst en hij heeft interesse in dekoloniaal denken. Hij is in 1974 geboren in Topeka, Kansas, VS en woont / werkt in Amsterdam sinds 1994. In 1995-1996 was hij deelnemer bij De Ateliers. Momenteel werkt hij samen met de Amsterdamse stichting If I Can’t Dance, I Don’t Want To Be Part Of Your Revolution aan een commissie voor nieuw werk, als gast resident bij de Rijksakademie van beeldende Kunsten. Belangrijkste inspiratiebronnen voor zijn project bij de Rijksakademie met If I Can’t Dance en zijn werk in het algemeen zijn de kunstenaars Carolee Schneemann, Adrian Piper en Hannah Wilke.

Sasha Dees
Sasha Dees werkt en woont sinds 1998 als onafhankelijk producent, curator, en als adviseur voor kunstenaars en kunstinstellingen op het gebied van internationalisering, strategie en “business & ontwikkeling” in Amsterdam en New York. Ze schrijft voor Trendbeheer sinds 2014 en werkt momenteel aan een publicatie over hedendaagse kunsten in het Caribisch gebied.

Sidi El Karchi
Sidi El Karchi is werkzaam als professioneel kunstschilder op internationaal niveau, waaronder in de Verenigde Staten, Spanje en de Verenigde Emiraten. Hij won de Inspiratieprijs van het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Van Bommel Van Dam Prijs en werd twee keer genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.

Stephanie Noach
Stephanie Noach is onafhankelijk curator en verricht promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden. Zij werkte in de afgelopen jaren voor verschillende musea, universiteiten en biënnales in Latijns-Amerika. Daarnaast schrijft zij (voor) diverse tijdschriften en boektentoonstellingen.

Stijn van Genuchten
Stijn van Genuchten is 2000 directeur van Openluchtmuseum Het Hoogeland. Daarvoor was hij werkzaam als directeur van het Service- en Adviesbureau Industrieel Erfgoed Nederland (Stabien) en betrokken bij de ontwikkeling van registers voor mobiel erfgoed. Sindsdien houdt hij de ontwikkelingen op het gebied van mobiel erfgoed op afstand in de gaten, onder meer als voorzitter van de beoordelingscommissie van het register Railmonumenten. Naast zijn werkzaamheden voor het openluchtmuseum is hij bestuurlijk actief in diverse organisaties, maar altijd op het snijvlak van roerend en onroerend erfgoed. Hij woont in Warffum.

Thomas Bakker
Thomas Bakker is beeldend kunstenaar. Hij maakt site-specific installaties bestaande uit video, 16mm film en sculptuur. Hij woont en werkt in Breda en is verbonden aan AKV St. Joost in Den Bosch en de Design Academy in Eindhoven. Hij is initiatiefnemer van kunstenaarsinitiatief Club Solo, Breda.

Tirzo Martha
Tirzo Martha is vanuit zijn praktijk als beeldende kunstenaar altijd bezig geweest met het samenwerken met mensen, educatie en vorming. Als gevolg hiervan heeft hij samen met David Bade het instituut Instituto Buena Bista opgezet. Hier is hij zowel als directeur en als kunstenaar bezig in een meester-gezel situatie met de leerlingen aldaar. Vanuit de sociaal geëngageerde projecten hebben zij All You Can Art opgezet i.s.m. Kunsthal Rotterdam. Martha is zowel op Curaçao, in Nederland en internationaal actief, niet alleen met zijn praktijk als kunstenaar, maar ook met zijn sociale projecten en kunsteducatie.

Youri Appelo

Youri David Appelo is onafhankelijk curator, gevestigd in Arnhem. Momenteel werkt hij als artistiek leider voor Expoplu, is hij lid van de programmacommissie van VHDG, geeft hij gastlessen aan ArtEZ en is hij bestuurslid van RUIS. In 2018 was hij curator van Day of the Young Artist en curator-in-residence bij Schloss Ringenberg.

Yuki Kho
Yuki Kho is cultuurjournalist en communicatiestrateeg. Zij werkt als online samensteller voor het VPRO cultuurprogramma Mondo. Ook is zij mede-oprichter van VPRO Dorst, Kunst Kijken met Ko & Kho en Naakt op een Kleedje. Tevens is zij bestuurslid bij Young Collector’s Circle.