Danni van Amstel

Danni van Amstel, Broken Beer Bottle, 2015-2018 glas, 60 x 0,3 x 30 cm Danni van Amstel, Broken Beer Bottle, 2015-2018 glas, 60 x 0,3 x 30 cm

Danni van Amstel (1986) vraagt zich af wat het bewonen van een ruimte voor effect heeft op die ruimte zelf. Daarom is ze geïnteresseerd in gebruikerssporen van bewoners. Wat heeft hun adem teweeggebracht? Wat is het resultaat van handen die jarenlang een deurknop vasthouden? Van voetstappen die dag in dag uit de trap op lopen?

“Een ruimte die we bewonen kan gezien worden als een labyrint van onze geest”, aldus Van Amstel, “waarin onze gedachtes en herinneringen rondwaren.” Ze vraagt zich ook af hoe herinneringen aan bepaalde ruimtes bepalend zijn voor de manier waarop mensen over andere ruimtes nadenken. Van Amstels beelden en installaties ogen als overblijfsels van bewoonde ruimtes die ze tot de essentie heeft teruggebracht. Daarbij zoekt ze de grens op tussen gebruiksvoorwerp en sculptuur. Zo wil ze met haar werk ‘een spoor, een herinnering, een gebaar’ achterlaten. Dat doet ze bijvoorbeeld door voorwerpen af te gieten en na te maken in metaal, hout, keramiek of glas, die in die vertaalslag lichtjes worden geabstraheerd. Ze vertonen kleine imperfecties en veranderingen, waardoor ze verder van het origineel af komen te staan. Net als herinneringen.

Voor House number 267 & 269 bezocht Van Amstel verlaten woningen in de Rotterdamse wijk Feijenoord. De huisnummerplaatjes waren losgewrikt van de muur waardoor er op ieder plaatje een stuk muur is meegekomen. Van Amstel heeft de achterkant nagemaakt in keramiek, waardoor je als het ware vanuit het perspectief van de woning kijkt. Er is rekening gehouden met de afstand tussen de plaatjes zoals ze normaal gesproken in het portiek aan de muur hangen. Op de grond liggen gepolijste scherven van een kapot gevallen flesje bier.

dannivanamstel.com

Tekst: Esther Darley