Lyubov Matyunina

Lyubov Matyunina, Carpetologia (still), 2017-18

Literatuur en actualiteit spelen een belangrijke rol in het werk van Lyubov Matyunina (1985), die zowel journalistiek als beeldende kunst studeerde. In haar artistieke werk probeert ze de grenzen van het traditionele documentairefilm-genre te verleggen door een zekere vorm van absurditeit toe te laten. Journalistieke methodes worden gecombineerd met performances, installaties en textiele materialen tot een multidisciplinair platform voor de verkenning van haar ideeën.

Matyuninas nieuwe project ‘Carpetologia’ is gebaseerd op haar onderzoek naar het tapijt als drager van filosofische, culturele en antropologische betekenis. Sinds mensenheugenis functioneert het tapijt als een soort informatieveld, waarin in gecodeerde vorm ideeën besloten liggen, over de wereld of over de culturele tradities van mensen uit verschillende historische tijdsgewrichten. Het tapijt als brief of landkaart, waarin allerlei betekenissen kunnen worden gelezen: politiek, historisch, religieus. Tijdens een reis door Armenië leerde Matyunina veel over tapijten, zowel over de verschillende weeftechnieken als over de traditie en de filosofie erachter. Het oudste nog bestaande tapijt in de wereld, dat werd gevonden in de Altai bergen, blijkt geproduceerd te zijn in Armenië en het woord ‘karpet’ vindt zijn oorsprong in het Armeens.

Voor Prospects & Concepts combineerde Matyunina fragmenten van antieke tapijten die ze in Armenië verzamelde met een door haarzelf geproduceerd tapijt en met een collage van haar filmmateriaal, resulterend in een multimedia installatie van textiel, filmprojectie en geluid. Verschillende Perzische en Armeense muzikanten verzorgden een unieke soundscape en het geluid bij de film. (SH)