Mike Moonen

Mike Moonen, The smiling face donkey, 2018 sculptuur van ezel, stof, lak, digitale fotolijst, schoenen, tafel, stoelen, 85 x 40 x 120 cm Mike Moonen, The smiling face donkey, 2018 sculptuur van ezel, stof, lak, digitale fotolijst, schoenen, tafel, stoelen, 85 x 40 x 120 cm

De Maastrichtse kunstenaar Mike Moonen (1990) houdt van ontregelen. Trefbal spelen in een vol atelier bijvoorbeeld, vuile sokken tot kunst verheffen of een collage maken van verschillende soorten wc-papier die hij op reis verzamelde. Daarbij flirt hij graag met de mislukking en humor. Door het knullige en imperfecte bewust te gebruiken, probeert hij de kijker steeds op het verkeerde been te zetten en benadrukt hij het menselijk falen in onze drang naar perfectie. Moonen is ook voortdurend op zoek naar beelden die multi-interpretabel zijn. Beelden die zich op de grens bevinden tussen mooi en lelijk, tussen expres en per ongeluk en nep of echt. Zodra die twee overlappen en je je – ondanks een zweem van herkenning, afvraagt waar je nu eigenlijk naar kijkt, heeft Moonen de kijker uit zijn comfortzone gehaald. Moonens werk loopt uiteen van collages en installaties, tot tekeningen, foto’s, animaties, beelden, muziek en online magazines. En daarvoor kan alles geschikt zijn: van een gevonden papiertje op straat tot een kapotte sculptuur uit de kringloopwinkel of een opgezette ezel. Op Prospects & Concepts toont hij een ezel op roze gympen met ingebouwd beeldscherm waarop continu een stroom beelden uit zijn persoonlijke beeldenarchief te zien is. Het beeld Rimroller, van een basketbal die eeuwig rondjes draait op het vangnet, speelt met het spanningsmoment van de bal die elk moment kan scoren of falen maar doet tegelijkertijd, door de zichtbaar aanwezige techniek, geen enkele moeite om de illusie in stand te houden. Moonen toont de werken hier als één installatie onder de titel The smiling face donkey rimroller.

mikemoonen.com

Tekst: Esther Darley