Rabi Koria

Rabi Koria, Fourth Day Out Of Seven, 2018 olie, montagekit op glas en keramische tegels, 150 x 120 cm Rabi Koria, Fourth Day Out Of Seven, 2018 olie, montagekit op glas en keramische tegels, 150 x 120 cm

Rabi Koria (1988) maakt beschilderde tegeltableaus, geïnspireerd op eeuwenoude keramische tegels uit Damascus, waarin hij – bewust en onbewust – zijn zoektocht naar zijn eigen identiteit verwerkt. Geboren in Syrië, en opgegroeid en gevormd in Nederland ligt die ergens tussen die twee werelden in.

Aanvankelijk richtte Koria zich op de actuele gebeurtenissen in Syrië en het Midden-Oosten. Voor Homs (2015) en Raqqa (2016) abstraheerde hij beelden van verwoeste steden en schilderde ze, met sterke nadruk op de verftoets, als een soort tekens op een tegeltableau dat associaties opriep met schrift en kalligrafie. Hij won er in 2015 de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst mee.

In zijn recente werk is Koria persoonlijker. Daarin wisselen figuratie en abstractie elkaar af. “De afwisseling van figuratief beeld en totale abstractie, drukt het onbegrip van deze tijd uit”, aldus Koria. Soms zijn de verschillende beelden in het werk herkenbaar en duidelijk van elkaar te onderscheiden zoals bomen en een wolkenlucht en soms zijn het abstracte vlakken of delen van een schrift die Koria als een schuifpuzzel doorelkaar heeft gehusseld en waarin je de connectie tussen de verschillende delen probeert te achterhalen. “Zoals we in de media in hoog tempo beelden krijgen voorgeschoteld, zo stel ik ook een gefragmenteerd verhaal samen. De kijker gaat een visueel spel aan met de verschillende vormen in het ‘veld’. Men kan zich misschien verwonderen over de technische esthetiek, maar zich ook bewust voelen van de tijd waarin we nu leven. Dit thema en het gebruik van specifieke materialen, zoals de keramische tegelwerken, zijn de vrucht van een scherpe, persoonlijke reflectie. Tussen oost en west, tussen verleden en heden, tussen nuchterheid en het diepe spirituele verlangen naar een eigen identiteit.”

rabikoria.nl

Tekst: Esther Darley