Roland Spitzer

Roland Spitzer,Forgotten Table, 2018 metaal, hout, glasvezel, epoxy, fibre glass, epoxy, polyacryl vernis Roland Spitzer,Forgotten Table, 2018 metaal, hout, glasvezel, epoxy, fibre glass, epoxy, polyacryl vernis

Door alledaagse objecten te vervormen, om te draaien of binnenste buiten te keren maakt Roland Spitzer (1986) beelden die vervreemden en toch vertrouwd aandoen. Daarbij is hij geïnteresseerd in contrasten, zoals geometrisch tegenover organisch, positief tegenover negatief en vaste vormen tegenover gesmolten materiaal. Voor A-pillar, b-pillar, c-pillar (2017) goot Spitzer de ruimte tussen een kring bierblikjes in gips, met als resultaat iets dat lijkt op een afdruk van een gecanneleerde zuil.

Just Cover it Up Honey (2017) is een even humoristische als dubbelzinnige titel voor een hoop bij elkaar geveegde herfstbladeren die met felgroene epoxylak bespoten zijn en zo verandert in voorjaarsgroen en gedachtes uitlokt over het terugdraaien van het verouderingsproces. Ook Forgotten Table (2018) verraadt zijn dualiteit in de titel. Door de iconische plastic Lack tafeltjes uit het assortiment van Ikea deels om te smelten, ontstaat er een abstract beeld waarbij de tafelvorm bijna is verdwenen.

“Mijn werk gaat in eerste instantie over een associatieketting, die ik opbouw bij het maken van nieuw werk. Hier kies ik bestaande voorwerpen en verander ik deze in vorm, kleur en structuur, totdat zij een nieuwe identiteit krijgen.”

rolandspitzer.com

Tekst: Esther Darley