Persbericht Winnaar Prix de Rome 2025
bekijk in browser

Kevin Osepa wint Prix de Rome Beeldende Kunst 2025

Staatssecretaris Koen Becking (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en winnaar Kevin Osepa. Foto: Aad Hoogendoorn.

Staatssecretaris Koen Becking (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en winnaar Kevin Osepa. Foto: Aad Hoogendoorn.

[Click here for the English press release]

Beeldend kunstenaar Kevin Osepa ontving vandaag de Prix de Rome Beeldende Kunst 2025 uit handen van staatssecretaris Becking (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). Osepa wint de onderscheiding voor zijn nieuwe werk Lusgarda met inachtneming van zijn gehele oeuvre. De kunstenaar ontvangt een bedrag van € 60.000,-. De Prix de Rome is een stimuleringsprijs voor getalenteerde beeldend kunstenaars die op een overtuigende wijze nieuwe inzichten geven in de beeldende kunst in het Koninkrijk der Nederlanden en een bijzondere toevoeging leveren aan de ontwikkeling daarvan.   

V.l.n.r. Barbera Wolfensberger, Koen Becking, Kevin Osepa, Eelco van der Lingen en Rein Wolfs. Foto: Aad Hoogendoorn.

V.l.n.r. Barbera Wolfensberger, Koen Becking, Kevin Osepa, Eelco van der Lingen en Rein Wolfs. Foto: Aad Hoogendoorn.

Lusgarda is een totaalinstallatie die Osepa speciaal voor de Prix de Rome maakte. Het belicht het verdwijnende ritueel van Ocho Dia; de achtdaagse rouwperiode na een begrafenis op zijn geboorte-eiland Curaçao. Een werk dat “overweldigt en ontroert”, aldus de jury in het juryrapport. “Lusgarda is een uitbundig werk dat zowel het herkenbare als het verborgene naar een hoger poëtisch niveau tilt.” De jury herkent in Osepa een kunstenaar met een hele eigen beeldtaal die zichzelf steeds weet te overtreffen: “Alle elementen grijpen bij Lusgarda in elkaar. Als een regisseur weet hij zijn samenwerkingspartners in hun kracht te zetten, een cultuur te herwaarderen en tegelijkertijd ook een technisch hoogstaand werk te leveren en bij zijn eigen verhaal te blijven. Met dit werk, en zijn sterk ontwikkelde oeuvre, kan Osepa zich meten met kunstenaars op internationaal hoog niveau en is hij een grote belofte voor de toekomst.” 

Kevin Osepa, Lusgarda, 2025. Mixed media-installatie met video (kleur, geluid, 19 min., 08 sec.) met dank aan de kunstenaar. Foto: Peter Tijhuis

Kevin Osepa, Lusgarda, 2025. Mixed media-installatie met video (kleur, geluid, 19 min., 08 sec.) met dank aan de kunstenaar. Foto: Peter Tijhuis

Kevin Osepa’s Lusgarda gaat over individuele en collectieve rouw en het waarborgen van een traditie die dreigt te verwelken. Vanuit archiefbronnen over Ocho Dia maakte Osepa een totaalbeleving die een caleidoscoop aan betekenislagen in zich draagt. Sommige codes zijn direct leesbaar en andere blijven verborgen. Het onverklaarbare element is daarbij volgens de jury een grote kracht. Zo weet Osepa met zijn moderne interpretatie van Ocho Dia een diep persoonlijk werk neer te zetten dat tegelijkertijd raakt aan universele gevoelens over rouw en het verlies van tradities. De jury ziet een werk dat groots, compleet en dramatisch is: “Met gebruik van allerlei huishoudelijke objecten, handgemaakte poppen en een overweldigende film komt het publiek in een nieuwe werkelijkheid terecht. Osepa schuwt daarbij uitbundige emotie en lichamelijkheid niet.” 

v.l.n.r. Fiona Lutjenhuis, Kevin Osepa, Thierry Oussou, Buhlebezwe Siwani

v.l.n.r. Fiona Lutjenhuis, Kevin Osepa, Thierry Oussou, Buhlebezwe Siwani

Fiona Lutjenhuis, Thierry Oussou en Buhlebezwe Siwani waren de andere genomineerden voor de Prix de Rome Beeldende Kunst 2025. De jury constateert dat de vier genomineerden flink hebben uitgepakt en waardeert de enorme inspanning die zij hebben geleverd: “Het resultaat is een zeer uitbundige editie van de Prix de Rome, met werken rijk aan zorgvuldig uitgewerkte details. De grote mate aan bewegelijkheid van de werken activeert de tentoonstellingszalen.” De jury merkt daarnaast op dat er, ondanks de zwaarte van de gekozen thema’s, veel vrijheid spreekt uit de manier waarop de kunstenaars te werk zijn gegaan. Dit komt ook terug in hoe zij zich verhouden tot de kunstgeschiedenis: de kunstenaars dansen lichtvoetig door referenties, stromingen, materialen en symboliek op een manier die prikkelt en inspireert.

Volledige juryrapport

Alle finalisten zijn beoordeeld op hun oeuvre en op het nieuwe werk dat tot stand kwam tijdens een werkperiode van 4,5 maanden. De nieuwe werken zijn tot 15 maart 2026 is te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam in de Prix de Rome tentoonstelling.   

Kevin Osepa (1994, Willemstad) is beeldend kunstenaar en filmmaker. In zijn werk staan Afro-Caribische spiritualiteit, identiteit en koloniale herinnering centraal, vaak benaderd vanuit een persoonlijk en queer perspectief. Met fotografie, video en installaties creëert hij werelden waarin onderdrukte kennis en rituelen opnieuw tot leven komen.  

Prix de Rome

De Prix de Rome Beeldende Kunst is de stimuleringsprijs voor getalenteerde beeldend kunstenaars uit Nederland en het Caribisch deel van het Koninkrijk. De prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt met als doel de ontwikkeling van bijzonder getalenteerde beeldend kunstenaars te stimuleren, hun zichtbaarheid te vergroten en daarmee het beeldende kunstveld te blijven actualiseren. De prijs wordt sinds 2012 georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds. Voor de tentoonstelling wordt samengewerkt met het Stedelijk Museum Amsterdam.  

Jury

De jury heeft ruim een jaar tentoonstellingen bezocht en kunstenaars gescout om tot de shortlist van de Prix de Rome 2025 te komen. De jury van de Prix de Rome Beeldende Kunst 2025 bestaat uit: Colin Huizing (directeur-bestuurder Chabot Museum), Imara Limon (hoofd conservatoren Amsterdam Museum), Rita Ouédraogo (co-founding curator Buro Stedelijk, onderzoeker en schrijver), Wilma Sütö (conservator moderne en hedendaagse kunst Dordrechts Museum), Joep Vossebeld (curator Odapark Venray en schrijver) en Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds). Omdat Rita Ouédraogo gelijktijdig met de Prix de Rome 2025 tentoonstelling een manifestatie met Kevin Osepa bij Buro Stedelijk presenteert, heeft zij niet deelgenomen aan de eindbeoordeling. 

Tentoonstelling

De tentoonstelling met het werk van Fiona Lutjenhuis, Kevin Osepa, Thierry Oussou en Buhlebezwe Siwani is tot en met 15 maart 2026 te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam.  

Publicatie

Tijdens de uitreiking verscheen de publicatie Prix de Rome Beeldende Kunst 2025, uitgegeven door het Mondriaan Fonds in samenwerking met Jap Sam Books. Naast het juryrapport en een inleiding van curator Nadia Abdelkaui, bevat het boek gesprekken tussen de genomineerden en de auteurs Laurie Cluitmans, Amira Gad, Kelly-ann van Steveninck en Daria Tuminas. De publicatie is rijk aan beeldmateriaal, met foto’s gemaakt door Jonna Bruinsma in de ateliers van de kunstenaars en foto’s van het nieuwe werk in de tentoonstelling, vastgelegd door Peter Tijhuis. Ontwerp: Studio Kader (ned/eng, ISBN 978-90-76936-64-2, 208 pagina’s, €9,90) 

Prix de Rome website

Noot voor redactie 

Voor meer informatie neem contact op met Brianne Wind, communicatiemedewerker Mondriaan Fonds, brianne.wind@mondriaanfonds.nl, +31 (0)20 523 15 21. 

Kijk voor beeldmateriaal en het juryrapport op www.prixderome.nl  

logo

Mondriaan Fonds
tel: 020 523 15 23
www.mondriaanfonds.nl

Bezoekadres: Brouwersgracht 276, 1013 HG Amsterdam
Postadres: Postbus 773, 1000 AT Amsterdam

Volg ons op social media
Facebook | Bluesky | Instagram | LinkedIn

Bekijk de online versie
Uitschrijven
Aanpassen profiel