Het Nederlands paviljoen op de 60e internationale kunstbiënnale van Venetië werd vanmiddag officieel geopend door directeur-generaal Cultuur & Media Barbera Wolfensberger van het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap. De Nederlandse inzending The Internationale Celebration of Blasphemy and the Sacred is een presentatie van het Congolese kunstenaarscollectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) in samenwerking met kunstenaar Renzo Martens en curator Hicham Khalidi. De tentoonstelling belicht CATPC’s voortdurende inzet om de plantage van Lusanga te transformeren tot heilig en biodivers bos, en hun bredere missie gericht op spiritueel, ethisch en economisch herstel.
Tegelijk aan de opening in Venetië, vond ook de opening plaats van de White Cube in Lusanga, Congo – de thuisbasis van CATPC. Voor de tentoonstelling in Lusanga maakte CATPC nieuwe kunstwerken uit de aarde van de laatst overgebleven bossen rond de plantage. Deze werden vervolgens gereproduceerd in de palmolie en cacao voor de tentoonstelling in Venetië.
Vooruitlopend op de tentoonstelling diende CATPC een bruikleenverzoek in voor de voorouderlijke sculptuur Balot bij het Virginia Museum of Fine Arts (VMFA). Dit verzoek werd begin dit jaar goedgekeurd. Afgelopen maart werd Balot door CATPC en de lokale gemeenschap verwelkomd in Lusanga. Dankzij een livestream met Lusanga is de sculptuur onderdeel van de presentatie in het Nederlands paviljoen in Venetië.
Naast 21 beelden van cacao en palmolie zijn er 3 nieuwe films te zien in het Nederlands paviljoen: The Judgement of the White Cube, CATPC en The Return of Balot.
|