Biënnale 2022Programma's en evenementen

Biënnale van Venetië

melanie bonajo vertegenwoordigt Nederland tijdens de 59ste editie van de Biënnale van Venetië in 2022. bonajo presenteert in het Nederlands paviljoen een nieuwe video-installatie getiteld: 'When the body says Yes'. De installatie is te zien in de Chiesetta della Misericordia in de Venetiaanse wijk Cannaregio tot en met 27 november 2022.

melanie bonajo, Dutch entry for the Venice Biennale as commissioned by the Mondriaan Fund, photo by Peter Tijhuis

Nederlandse inzending 59ste Biënnale van Venetië

  • Wanneer: 23 april tot en met 27 november 2022
  • Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 10.00 – 18.00 uur
    • Maandagen gesloten, behalve op: 25 juli, 15 augustus, 5 september, 19 september, 31 oktober en 21 november.
  • Locatie Nederlands paviljoen: Chiesetta della Misericordia in Venetië
  • Je hebt geen ticket of registratie nodig voor deze locatie

Let op: de Nederland inzending zal dit jaar niet in het Rietveld Paviljoen getoond worden. Dit jaar breken we met de traditie en hebben we onze presentatie in de Chiesetta della Misericordia. Adres: Campo de l’Abazia, 3550, Venetië (IT).

melanie bonajo (kleine letters, hen/hun) is een Nederlandse kunstenaar, filmmaker, gediplomeerd seksuologisch bodyworker en somatisch sekscoach. Het nieuwe werk voor de Biënnale van Venetië maakt deel uit van hun lopend onderzoek naar de huidige status van intimiteit in onze gecommercialiseerde wereld. Volgens bonajo kan aanraking een krachtig middel zijn tegen eenzaamheid, wat hen ziet als de moderne epidemie. bonajo werkt samen met een curatorenteam bestaande uit Orlando Maaike Gouwenberg, Geir Haraldseth en Soraya Pol. In samenwerking met scenograaf Théo Demans creëert bonajo een video-installatie die bezoekers uitdaagt aanraking en intimiteit vanuit een ander perspectief te benaderen. De installatie doet een beroep op de zintuigen en helpt de bezoeker na te denken over de betekenis van deze thema’s in relatie tot het eigen lichaam. bonajo over het werk:

“Met dit project willen we het lichaam prioriteit geven als vehikel voor verbinding en veiligheid door aanraking en vriendschap te cultiveren als een vorm van activisme. Voelen is een vorm van intelligentie; denken door aanraking.”

De keuze voor bonajo
Een breed samengestelde internationale jury maakte een selectie uit een longlist van kunstenaars en curatoren die zich voor eerdere edities van de biënnale aangemeld hebben. De geselecteerden werden uitgenodigd om een globaal plan in te dienen. Na de presentatie van de plannen besloot de jury unaniem dat bonajo Nederland mag gaan vertegenwoordigen. Bij haar keuze lette de jury onder andere op de kwaliteit van het werk en de impact die het zal hebben op het internationale toneel van de Biënnale van Venetië. De jury heeft er alle vertrouwen in dat bonajo een presentatie kan neerzetten die imponeert en inspireert.

De juryleden voor de Nederlandse inzending 2022 zijn: Kate Bush (curator Tate Modern), Stijn Huijts (directeur Bonnefantenmuseum), Hicham Khalidi (directeur Jan van Eyck Academie), Franziska Nori (directeur Frankfurter Kunstverein), Ugochukwu-Smooth Nzewi (curator MoMA – Museum Of Modern Art New York), Fatos Üstek (directeur Liverpool Biënnale), Rieke Vos (curator Het HEM) en voorzitter zonder stemrecht Eelco van der Lingen (directeur Mondriaan Fonds).

Locatie Nederlands paviljoen in 2022
Voor de komende editie heeft het Mondriaan Fonds besloten eenmalig de Nederlandse inzending te presenteren op een andere locatie. De Chiesetta della Misericordia is een ontheiligde 13e-eeuwse kerk in de Venetiaanse wijk Cannaregio. Het Mondriaan Fonds heeft in november 2021 het Rietveld Paviljoen officieel overgedragen aan Estland. Directeur Eelco van der Lingen verheugt zich:

“Een spannende kunstenaar op een spannende plek. De Chiesetta della Misericordia is een weelderig gebouw middenin de stad. Ik kijk ernaar uit hoe dat zich gaat verhouden tot het weelderige oeuvre van melanie bonajo.”

Openingstijden
De presentatie is van dinsdag tot en met zondag geopend van 10.00 – 18.00 uur. Op maandagen is de presentatie gesloten, met uitzondering van 25 april, 30 mei, 27 juni, 25 juli, 15 augustus, 5 en 19 september, 31 oktober en 21 november.

Nationaal

Melanie Bonajo, kunstenaar slash sekscoach vertegenwoordigt Nederland op de Biënnale in Venetië
Volkskrant magazine
5 februari 2022

Kunstenaar melanie bonajo ik eis de vrouwelijkheid terug die de kerk onmogelijk maakte
NRC
16 april 2022

Melanie Bonajo viert de vulva op de Biënnale van Venetië
NRC
19 april 2022

Een met olijfolie overgoten knuffeldroom ­– melanie bonajo in Chiesetta della Misericordia
Metropolis M
19 april 2022

Melanie Bonajo toont op de Biënnale een ontroerend spektakelstuk vol glimmende blote lijven
De Volkskrant
20 april 2022

Vrouwelijke kunstenaars domineren landenpaviljoens op Biënnale van Venetië
NRC
22 april 2022

In Heerlen geboren kunstenaar Melanie Bonajo naar Biënnale in Venetië: ‘Ik ben katholiek, maar ik ben een geboren ketter’
De Limburger
22 april 2022

‘A pluffy pillow pleasure island’ – Dutch Venice Biennale focus is touch and consent
Dutch News
23 april 2022

melanie Bonajo – zonder hoofdletters – voor Nederland op de Biënnale van Venetië: ‘Mijn werk gaat over meer dan alleen sexualiteit’
Het Parool
23 april 2022

De kunst op de Biënnale van Venetië is weergaloos, nu het instituut zelf nog
Mister Motley
25 april 2022

Lepeltje lepeltje liggen in kerk
De Telegraaf
26 april 2022

Warm nest
De Groene Amsterdammer
27 april 2022

Vrouwen maken dit jaar de dienst uit op de Biënnale van Venetië
De Volkskrant
28 april 2022

De Biënnale van Venetië viert de verbeelding van de mens, álle soorten mens
Trouw
30 april 2022

Internationaal

Venice Biennale 2022: all the national pavilions, artists and curators
The Art Newspaper (UK)
17 december 2021

The Artists To Watch in 2022: Part 1
Elephant magazine (UK)
3 januari 2022

Dutch pavilion: artist explores importance of touch and intimacy
The Art Newspaper (UK)
11 april 2022

‘A Collective Spell in the Form of a Pleasure-Positive Camp’: melanie bonajo on representing The Netherlands at the 59th Venice Biennale
Art Review (UK)
15 april 2022

Klara podcast Pompidou
20 april 2022 (Belgium)

Bodylicious op de Biënnale
Hart magazine (Belgium)
23 april 2022

Melanie Bonajo: “The Oil Pool Where People are Blindfolded Is a Ritual Space…”
Elephant Magazine (UK)
3 mei 2022

Atlantis and The Young Pretender reviewed, Martin Green, Venice Biennale
BBC Front Row (10:28) (UK)
22 april 2022

The 2022 Venice Biennale Turns The Patriarchal Art World On Its Head
British Vogue (UK)
23 april 2022

Venedig-Biennale: Grenzenlose Kraft der Kunst
ZDF Aspekte (42:00-44:15) (Germany)
23 april 2022

THE BIENNALE’S BEST COUNTRY PAVILIONS: PART 2
Weltkunst (Germany)
22 april 2022

Pavilions in the city | Cheerful chaos and new investments
Il Giornale dell’Arte (Italy)
22 april 2022

Sex in the Church of Mercy
La Vanguardia (Spain)
22 april 2022

Over melanie bonajo
melanie bonajo maakt films over de ontwikkeling en samenhang tussen intimiteit, technologische vooruitgang, stigmatisering rond gender en gelijkheid, feminisme, ecologie en gevoelens van vervreemding. In experimentele documentaires gebruikt bonajo humor en ‘staged situations’ om gemeenschappen uit te lichten die zich in de marges van de samenleving bevinden door culturele uitsluiting of illegaliteit. De films worden gepresenteerd in installaties die in nauwe samenwerking met scenograaf Théo Demans zijn ontworpen. Verder maakt bonajo boeken, performances, muziek en events. De komende maanden wordt het plan voor de presentatie in Venetië verder uitgewerkt.

Het werk van melanie bonajo was eerder onder meer te zien in Palais de Tokyo in Parijs (2019), Stedelijk Museum Amsterdam (2019/20), Bonnefantenmuseum in Maastricht (2018), Riga International Biennial of Contemporary Art (2018), Frankfurter Kunstverein (2017) en Tate Modern in Londen (2017).

Het Mondriaan Fonds
Het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed, is verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending naar de Biënnale van Venetië. De presentatie wordt gefinancierd uit het internationale budget dat het fonds ontvangt van het ministerie van OCW. Voor de inzending van 2022 is gekozen voor een radicaal andere procedure dan de open call van de afgelopen jaren. Na afloop van de editie 2022 zal het fonds de verschillende opties onder de loep nemen en een nieuwe procedure ontwikkelen voor de toekomst.

Vragen & contact

Vragen over de Biënnale van Venetië? Neem direct contact op met een medewerker.

Esther Schussler