Prospects

Sarah Ksieska

Year granted: 2020 Website: ksieska.com Part of Prospects

Voor de schilderijen die Sarah Ksieska (1992) bij Prospects laat zien liet ze zich inspireren door heel uiteenlopende beelden: röntgenfoto’s, kristallen beeldjes en middeleeuwse anatomische tekeningen. Ksieska is geïnteresseerd in de stroom van informatie waar we dagelijks online en offline mee geconfronteerd worden. Ze verzamelt beelden, haalt ze uit hun oorspronkelijke context en voegt ze op haar tablet samen tot digitale collages. Die digitale schetsen vormen de basis voor haar surrealistische olieverfschilderijen. Tijdens het schilderen maakt ze foto’s van de schilderijen die ze vervolgens weer digitaal bewerkt, zo beweegt ze voortdurend heen en weer tussen analoge en digitale beelden.
Ksieska werkt meestal in series en vaak zijn haar schilderijen reflecties op concepten of thema’s waar ze zich inhoudelijk in verdiept. In de schilderijen bij Prospects staat het idee van transparantie centraal. De figuren die ze schildert zijn doorzichtig of doorschijnend, een metafoor voor de manier waarop we, deels onbewust, steeds meer informatie over onszelf prijsgeven, met name online.
Sinds een tijdje experimenteert Ksieska met het schilderen op reflecterende ondergronden, zoals aluminium.

“Op een bepaalde manier lijkt dat heel erg op schilderen op je tablet”, zegt ze. “Anders dan wanneer je op doek schildert, hecht de olieverf bij aluminium niet aan de ondergrond. Je kunt ‘m dus in een gebaar wegvegen, net zoals je bij een digitale tekening kunt doen.”

De mysterieuze glans die de schilderijen door deze ondergrond krijgen doet denken aan de gladde schermen van tablets en smartphones en versterkt de ietwat verontrustende sfeer die Ksieska in haar werk oproept.

Tekst: Sara van Binsbergen