Prospects 2022

Susanne Khalil Yusef

In haar installaties vermengt Susanne Khalil Yusef (1984) verschillende technieken en materialen zoals keramiek, textiel en gevonden foto’s. Op het eerste gezicht ogen haar kunstwerken vrolijk, maar de verhalen waarnaar ze verwijzen zijn dat niet. Zo komen de portretten van dertig Palestijnse jongens vaak terug – ze zijn in een periode van twee maanden vermoord door Israëlisch geweld. Khalil Yusef printte hun foto’s onder andere op raamstickers en heliumballonnen. Ook maakte ze vazen van brons, keramiek en aluminium geïnspireerd op deze portretten.
De praktijk van Khalil Yusef is sterk verweven met haar Palestijnse achtergrond. Haar grootouders ontvluchtten Jaffa in 1948 en waren vastbesloten terug te keren, maar hebben dat nooit mogen doen. Khalil Yusef en haar familie hebben tijdens haar jeugd in vijf Europese landen gewoond op zoek naar een plek om een leven op te bouwen. In haar kunstwerken snijdt ze thema’s aan als ontheemding, kolonialisme en mensenrechten.
Bij Prospects presenteert Khalil Yusef de installatie Ingepalmd, bestaande uit drie palmbomen in grote keramieken potten die op bronzen pallets staan. Het werk gaat over de ontworteling die gepaard gaat met ballingschap, vertelt ze:

 

“Deze palmen zijn uit hun oorspronkelijke grond gehaald, in een pot geplaatst en over de wereld vervoerd. Op zich kunnen ze in die pot prima leven, maar er is wel iets verloren gegaan.”

 

De reliëfs op de potten beelden gebeurtenissen af waardoor mensen ontworteld raken. De sinaasappels verwijzen bijvoorbeeld naar de bekende sinaasappels uit Jaffa, de Palestijnse havenstad waar de grootouders van Khalil Yusef uit verdreven zijn.

Tekst: Sara van Binsbergen