Prospects 2022

Wessel Verrijt

Year granted: 2020 Website: wesselverrijt.com Part of Prospects 2022

Overal waar hij komt verzamelt Wessel Verrijt (1992) verpakkingsmateriaal, stukken piepschuim, textiel en andere afgedankte spullen. Het gevonden materiaal geeft hij een nieuw leven in mobiele sculpturen die deel uitmaken van totaalinstallaties op het snijvlak tussen kunst, theater en choreografie. Gedeeltelijk komen zijn beelden ook weer voort uit gedemonteerd ouder werk. Verrijt ziet het als een ecosysteem dat constant in beweging is. Hij beschouwt de sculpturen als ‘entiteiten’ die als rekwisieten, kostuums of als personages een hoofdrol spelen bij de rituelen die hij creëert als onderdeel van een nieuwe mythologie met eigen symboliek en betekenis. Zijn werk benadert hij vanuit een scenografisch perspectief, waarbij de sculpturen katalysator zijn voor actie. In performances, films of opvoeringen wordt zijn werk geactiveerd door menselijk handelen. Zo studeerde hij in 2018 af met de Optocht der Autonomen, waarbij mensen verpakt als gebouwen van hout, karton en textiel over straat gingen. Met deze optocht zorgde hij voor de verplaatsing van zijn sculpturen. Ook dit is een belangrijk element dat Verrijt al tijdens zijn studie aan de AKV St Joost introduceerde toen hij zijn werk presenteerde onder de titel Het Verrijtbaar Museum. Sindsdien verschijnen zijn creaties in tentoonstellingen, residenties, films, performances en sociale interventies.

Ook de twee sculpturen die hij onder de titel The Catalysts: Satellite Dish With Yellow Paint presenteert bij Prospects zullen regelmatig in beweging komen. Door het gedrag van de performers die in de huid van het werk kruipen, wil Verrijt de sculpturen een menselijk karakter geven en in contact brengen met de tentoonstellingsbezoekers.

Tekst: Mirjam Beerman