Supported

Gezamenlijke aankoop Jennifer Tee door Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK

Gezamenlijke aankoop Jennifer Tee door Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK

Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK Jennifer Tee
Grant: Acquisition Programs Year granted: 2022

Jennifer Tee werkt vaak met historische voorwerpen en symbolen die verschillende culturen met elkaar verbinden. Dat geldt ook voor haar Tampan Tulip-serie, waarbij ze patronen maakt met tulpenblaadjes. Het Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK hebben samen 3 hoogwaardige pigmentdrukken van Jennifer gekocht uit deze serie. Jennifer schonk het origineel van tulpenblaadjes op papier van 1 van deze 3 afdrukken.

Schepen en tulpenbollen

Een Tampan, waaraan het werk van Tee is ontleend, is een kleed dat vroeger op het Indonesische eiland Sumatra werd gebruikt bij officiële ceremonies als huwelijken en begrafenissen. Omdat er op de doeken vaak een schip stond afgebeeld, worden ze ook wel scheepsdoeken genoemd. In de boot bevinden zich mensfiguren, dieren en objecten. De mast vertakt in een levensboom, die omringd wordt door ornamenten. De afgebeelde schepen zijn een verwijzing naar het leven als een spirituele reis. Naar verluidt vormden deze doeken tijdens ceremonies en overgangsrituelen een verbinding met de spirituele wereld.

De blaadjes die Tee gebruikt in haar interpretatie, staan symbool voor het nu puur Nederlandse product: de tulpenbol. ‘De oorsprong ligt in Oost-Azië, dat is een belangrijk onderdeel van het werk’, zegt Tee, die zelf Indonesische wortels heeft. ‘De tulp is een Hollands icoon maar de herkomst ligt elders.’ Het werk raakt aan haar persoonlijke geschiedenis. In de jaren vijftig stapte haar vader samen met zijn ouders en zusje op de boot voor enkele reis van Indonesië naar Nederland. Bovendien handelde haar grootvader van moederskant in tulpenbollen.

Identiteit, migratie

‘Het werk van Tee is niet alleen oogstrelend mooi, het laat ons nadenken over onderwerpen als identiteit en migratie’, zegt Anne de Haij, directeur van het Stedelijk Museum Schiedam.

‘Met bijna abstracte patronen vertelt ze over haar eigen geschiedenis, maar ook de complexiteit van internationale culturele invloeden die ons leven vandaag de dag kleuren. Het past daarmee goed bij onze collectie geëngageerde hedendaagse kunst. Dat verzamelen wij, maar SCHUNCK ook. Extra bijzonder is dat we voor dit werk de krachten bundelen in een gezamenlijke aankoop.’

Vanaf 14 mei zijn de 2 afdrukken en het origineel te zien in de tentoonstelling Van Oerbeest tot rokende croissant in het Stedelijk Museum Schiedam. Op die dag gaat het museum na een renovatie van anderhalf jaar weer open.

Samenwerking

De gezamenlijke aanwinst is mogelijk dankzij een overeenkomst tussen het Stedelijk Museum Schiedam en SCHUNCK. Daarin spraken de twee kunstinstellingen af samen te werken bij het aankopen van kunst. Het Mondriaan Fonds investeert in dat gezamenlijke initiatief. Eerder kochten de musea samen werk aan van Navid Nuur, Yael Bartana, Charlotte Dumas en Funda Gül Özcan.