Supported

Museum Flehite verwerft topwerken Van Wittel

Museum Flehite verwerft topwerken Van Wittel

Museum Flehite Caspar van Wittel
Grant: Acquisitions Year granted: 2021 Granted: € 216.663

Museum Flehite in Amersfoort heeft 2 topstukken van Caspar van Wittel kunnen verwerven met steun van onder andere het Mondriaan Fonds. Het zijn de eerste olieverfschilderijen van de kunstenaar in Nederlands museaal bezit. De nieuwe aanwinsten, het ‘Gezicht op de Tiber in Rome met de Engelenburcht’ en het ‘Gezicht op de Darsena in Napels’ zijn tot en met 30 juni te zien op de TEFAF en vanaf 5 juli in Museum Flehite als onderdeel van de overzichtstentoonstelling ‘Ander Licht op Withoos’. Mathias Withoos was de leermeester van Caspar van Wittel.

“We zijn ongelooflijk trots dat we met deze sleutelstukken het verhaal van de in Amersfoort geboren Caspar van Wittel als grondlegger van de Italiaans vedutekunst kunnen laten zien.”, aldus Paul Baltus, algemeen directeur Museum Flehite.

Werken zoals de aangekochte Van Wittels, die door kenners als topstukken worden beschouwd, komen niet vaak op de markt. Dit was hét moment om 2 werken van te verwerven voor de Collectie Nederland. De aankoop kwam tot stand dankzij de ruimhartige steun van de Vereniging Rembrandt, het Nationaal Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, de Turing Foundation, OVF/Fonds Bos, Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse en de Vrienden van Van Wittel.

Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht

Caspar van Wittel (1653-1736) werd geboren in Amersfoort, leerde het schildersvak van Mathias Withoos (1627- 1703) en verhuisde rond 1673 naar Italië. Hier maakte hij al snel furore met zijn kunst. Hij werd er bekend als Gaspare Vanvitelli, en zijn vernieuwende stadsgezichten, zogeheten vedute (italiaans voor ‘overzicht’), veroorzaakte een sensatie bij belangrijke opdrachtgevers. Van Wittel wordt daarom beschouwd als de pionier van het vedute-genre, dat later in de 18de eeuw verder tot bloei kwam dankzij kunstenaars als Canaletto en Francesco Guardi.

Aandenken aan Grand Tour

Engelse, jonge adellijke mannen maakten in de 18e eeuw vaak een culturele en educatieve rondreis door Europa. Deze ‘Grand Tour’ nam zo’n 1,5 à 2 jaar in beslag. De Grand Tourists wilden maar al te graag een stadsgezicht zoals die van Van Wittel als ‘souvenir’ mee naar huis nemen en vormden een waardevolle klantenkring. John Astley van Melton Constable Hall, Norfolk was ook een aantal jaar in Italië op Grand Tour. In 1714 bestelde hij als aandenken aan zijn reis deze werken – waarschijnlijk in het atelier van Van Wittel in Rome. De Italiaanse stadsgezichten zijn al die jaren in zijn familie gebleven.