interviews

Wayne Horse – Uit de kunstbubbel breken

Wayne Horse, May all your dreams come true, 2020 Wayne Horse, May all your dreams come true, 2020

Tekeningen, graffiti, muziekvideo’s en skateboardfilms: voor Willehad Eilers alias Wayne Horse is kunst overal, binnen en buiten. ‘Ik ben nooit bewust begonnen met kunst maken, ik ben gewoon nooit gestopt mezelf zo uit te drukken.’ Eilers (Duitsland, 1981) zette als tiener zijn tags op muren, struinde door musea in Bremen, zijn thuisstad, ging naar Londen omdat hij de tentoonstelling Sensation wilde zien en deed daarna de Rietveld Academie en Rijksakademie in Amsterdam. Hij mixt straat- en museumtaal; beeld en geluid. ‘Ik verwacht dat mijn werk me opwindt, dat het open en vrij blijft, ook voor anderen. Daarom pak ik zware onderwerpen op een lichte manier aan; om uit de kunstbubbel te breken en de realiteit te raken.’

Die ambitie deelt hij met curator Petra Boonstra van Concordia, podium voor film, theater en beeldende kunst in Enschede. ‘Hoe kan ik het gat dichten tussen kunst en publiek? Er is soms zo’n grote afstand. Willehad en ik hechten weinig aan grenzen tussen hoge en lage cultuur; we prikkelen het publiek met een goeie dosis humor en relativeringsvermogen.’ Boonstra vroeg Wayne Horse de ruimte in te richten met nieuw werk, deels ter plekke gemaakt, zodat het publiek al bij de opbouw kon meekijken. De expositieruimte is via glazen muren als etalage verbonden met de stad. ’s Avonds en ’s nachts zijn de shows verlicht; één met het uitgaansleven. May all your dreams come true heet de multimediatentoonstelling van Wayne Horse, vol wervelende schilderijen, videowerk, sculpturen van houten latten en vlaggen.

May all your dreams come true, 2020, Concordia, Enschede

May all your dreams come true, 2020, Concordia, Enschede

‘Wanneer je als kunstinstelling de dynamiek met het publiek wilt versterken heb je experimentele denkers nodig. Kunst in de wereld zetten werkt het best wanneer je samen optrekt. Daarom geven we het liefst zo’n opdracht. Maar dat kan alleen als het lukt ons kleine budget uit te breiden, zoals met de Bijdrage Opdrachtgeverschap van het Mondriaan Fonds. Hier betekent dat een directe koppeling van kunstenaar, kunst en publiek,’ zegt Boonstra. En Wayne Horse ziet het als dé kans zijn werk in onderling verband te activeren: ‘Niets staat los van elkaar uit te stralen dat het prima past boven de bank, zoals op een verkoopshow; alles gaat op in een totaalinstallatie: een uitnodiging aan het publiek om erin te duiken. De werken geven elkaar en de kijker de beste context.’

Wayne Horse, May all your dreams come true, t/m 22 november: Concordia, Enschede
www.concordia.nl