Ingmar König

Ingmar König. Crash, 2015, olieverf op canvas, 30 x 40 cm

Noor Mertens: Je maakt voornamelijk installaties, waarom geef je daar de voorkeur aan?

Ingmar König: Wanneer je een ding of sculptuur maakt, is het meestal eenduidig in wat het is. Het fijne van een installatie is dat je meerdere componenten kan samenvoegen die tegenstrijdig zijn aan elkaar. Het gegeven dat een werk als het ware hypocriet kan zijn, vind ik een heel menselijke eigenschap. Ook wordt de toeschouwer in een installatie gedwongen om zich ertoe te verhouden. Je lengte bepaalt bijvoorbeeld hoe je een installatie ervaart. Zo is je lichamelijke presentie van invloed op de wijze waarop je een werk waarneemt. In elk van mijn presentaties verstop ik bijvoorbeeld luchtroosters. Deze zijn niet op een luchtkanaal aangesloten, maar doen zich, puur vanuit hun bestaan en onze verwachting, voor als echt. Het is een soort mindfuck, je trapt erin als publiek. Ergens is het een flauwe grap maar het is voor mij veel meer dan dat. Door het plaatsen van zo’n rooster ga je als toeschouwer ervan uit dat er iets achter zit.

Noor Mertens: Tijdens Prospects & Concepts laat je een werk zien dat je duidelijk geen installatie noemt maar dat je benadert als een soort showroom. Hoe kwam dit werk tot stand en waarom noem je het een showroom?

Ingmar König: Een beurs, of een presentatie zoals Prospects & Concepts die gekoppeld is aan een beurs, is vanuit zijn tijdelijkheid opgebouwd uit dunne wanden zonder plafond, dit heeft zo zijn beperkingen. Mijn installaties ontwerp ik normaliter voor bestaande ruimtes die massief en afgesloten zijn, waardoor ik een beweging kan afdwingen bij de bezoeker door een al gedefinieerde ruimte. Een beurssituatie heeft door zijn niet massieve muren en het gebruik van panelen als wanden weer andere kwaliteiten. Tijdens Prospects & Concepts presenteer ik een soort showcase van werk dat ik in de afgelopen periode gemaakt heb, met veel variatie en in verschillende media. Hierin zoek ik niet naar het overbrengen van een al dan niet ingekaderde opvatting van een specifiek werk maar meer naar een interpretatie van mijn werk als geheel.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Ingmar König (1988, Amersfoort) woont en werkt in Den Haag. Contact: ingmarkonig.nl.