Beeldbepalers

Debatcentrum De Balie in Amsterdam organiseert in samenwerking met het Mondriaan Fonds de serie Beeldbepalers. Binnen deze serie krijgen vooraanstaande Nederlandse beeldend kunstenaars een avond lang de gelegenheid om De Balie als laboratorium te gebruiken en in aanwezigheid van publiek hun gedachten te delen over hun werk en deze tijd. In samenwerking met andere kunstenaars, met wetenschappers, theatermakers, schrijvers en journalisten presenteren zij nieuw werk of zetten ze bestaand werk in een ander daglicht.

De komende Beeldbepalers zijn Erik van Lieshout (14 november 2017, 19.00 uur) en Marc Mulders (2 december 2017, 16:00 uur).

Erik van Lieshout gaat met zijn werk in op een veelheid van sociaal-politieke issues zoals multiculturalisme, minderheden en buitenstaanders, maar ook onze consumptiemaatschappij. Van Lieshout gelooft dat kunst de wereld kan veranderen. Hij infiltreert, becommentarieert en bekritiseert. Tijdens zijn aflevering van Beeldbepalers stelt Van Lieshout de vraag hoeveel ruimte de kunstenaar heeft om écht kritisch te zijn. Hij onderzoekt het werk van een man die met zijn schilderijen en video-installaties de wereld een spiegel voorhoudt. Hij wil het publiek uitdagen en confronteren en de wereld van nu bevragen en beoordelen.

Marc Mulders neemt het publiek tijdens zijn aflevering van Beeldbepalers mee door zijn eigen Giverny Paradijs. In Giverny, de woonplaats van impressionist Claude Monet, liet de Franse kunstenaar zich in zijn tuin door licht en natuur inspireren. Mulders zet tijdens deze aflevering de verftoets centraal. Volgens Mulders heeft de verftoets een verhalende en spirituele kwaliteit omdat deze de kernwaarden van het detail, de aandacht en het licht in zich draagt. “De verftoets is genereus in zijn representatie van de waarachtige natuur,” aldus Mulders. Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, vertelt over het werk van de late Monet. Hans den Hartog Jager, criticus, curator en schrijver van onder meer het boek Verf, vertelt over hedendaagse schilders in Nederland, over Mulders visie over kunst en over omgaan met natuur.

Eerdere Beeldbepalers waren Joep van Lieshout, Ronald Ophuis, Barbara Visser, Renzo Martens en Berend Strik.

Berend Strik onderzocht het verband tussen de creatieve ruimte en de esthetische opvattingen van kunstenaars. In deze editie, met als ondertitel Redefining Realness, reflecteert Strik op vragen als: Hoe ontstaat een idee? Hoe ontstaat iets nieuws? Hoe werkt het proces van creatie? Ook het proces van de toekenning van waarde na het ontstaan van het kunstwerk wordt onder de loep genomen. Met o.a. Juha van ’t Zelfde (artistiek directeur van Lighthouse Brighton), Maxine Kopsa (curator en directeur van Kunstverein), Jannah Loontjes (schrijver, dichter en filosoof) en muzikale bijdragen van Frances-Marie Uitti en Morschi Franz.

De editie van Renzo Martens was tevens een IDFA Special, waar Renzo Martens het publiek meenam in zijn project Lusanga Research Centre on Art and Economic Inequality in de Democratische Republiek Congo. Martens wil met deze onderneming de geëngageerde kunstmachine, van maker tot consument, winstgevend maken in een van de meest verarmde gebieden ter wereld. Martens presenteert zijn plannen en ging met verschillende denkers en kunstenaars in gesprek over hoe kunst kan ingrijpen in deze wereldwijde waardentekens.

Ronald Ophuis haalde voor één avond zijn atelier naar De Balie. In het werk van Ophuis staat de beladen relatie met geweld, pijn en lijden en het gedrag van de moderne mens onder extreme omstandigheden centraal. De schilderijen van Ophuis tonen heftige taferelen van seksueel misbruik, executies en oorlog. Met Ernst van Alphen (professor Literatuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden), Caroline Nevejan (onderzoeker, verbonden aan de TU Delft), Teun Voeten (fotograaf) en Natasja Kensmil (beeldend kunstenaar/schilder) liet Ophuis de bezoeker zien wat hem in zijn werk inspireert. Thibaud Delpeut, regisseur en artistiek directeur van Theater Utrecht, ensceneerde teksten die Ophuis inspireren. Met een muzikale bijdrage van Arend B. Blauw.

Barbara Visser programmeerde een avond met als titel The End of Fear en als ondertitel Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III revisited. Vijftig jaar na dit beroemde schilderij onderzocht Visser de vraag: wat is het belang van kunst en wie bepaalt dat? Wie is er nog bang voor rood, geel en blauw? In een caleidoscopisch programma voerde Barbara Visser het publiek vanuit een persoonlijk perspectief langs de ‘Boze Wolf’ uit de titel van het schilderij, de woede en weerstand die het werk heeft opgeroepen en ging ze in gesprek met een filosoof en verzekeringsagent over hoe zij de waarde van het kunstwerk bepalen.

Onder de titel ROAST Van Lieshout werd Joep van Lieshout door drie vrouwen van verschillende generaties aan de tand gevoeld. Filmer en schrijver Ine Poppe, journalist Tamar Stelling en bio-ethicus dr. Ellen ter Gast benaderden zijn werkproces, waarin arbeid, automatisering, landbouw, industrie en ethiek een grote rol spelen, vanuit verschillende invalshoeken.

Klik op bovenstaande links voor een videoregistratie van de Beeldbepalers in De Balie.