Nieuws Uitgelicht Archief

Jaarverslag 2020: inventiviteit en noodhulp waren essentieel

Boijmans Ahoy. Foto: Aad Hoogendoorn

Van een geluksgodje tot en met het drive-thru museum in Boijmans Ahoy; van de corona-overbrugging voor individuele kunstenaars en curatoren tot en met het samenwerkingsverband Musea Bekennen Kleur. In het jaarverslag 2020 belicht het Mondriaan Fonds de reikwijdte van publieke investeringen in beeldende kunst en cultureel erfgoed.

2020 was een uitzonderlijk jaar in vele opzichten. We wisten dat het intensief zou worden, als laatste jaar van de cultuurplanperiode 2017-2020, waarin nieuwe regelingen en beleidsvoornemens voorbereid zouden worden. Wat we niet wisten was dat een virus Nederland plat zou leggen, met grote onzekerheden tot gevolg voor velen binnen onze sector. Dat gaf ons als een van de zes Rijkscultuurfondsen een bijzondere extra taak: de zorg voor het behoud van de culturele infrastructuur.

Dit bijzondere jaar vindt zijn weerklank in het jaarverslag, zonder voorbij te gaan aan alles wat 2020 speciaal had gemaakt als er geen corona was geweest. We kijken terug naar de viering van 75 jaar vrijheid en een reeks open oproepen met nieuwe mogelijkheden, in aanvulling op reguliere bijdragen. Er kwamen kansen voor kunstenaars om samen te werken met ambachtslieden, nieuw erfgoedtalent kon aan de slag dankzij de gelijknamige open oproep en mobiel erfgoed en archeologie kregen bijzondere aandacht.

Het Mondriaan Fonds ontving in 2020 3117 aanvragen, waarvan 1834 werden gehonoreerd voor een bedrag van € 71.502.379. De extra maatregelen in verband met covid-19 en de open oproepen hadden meer aanvragen tot gevolg. De resultaten komen in dit jaarverslag uitgebreid aan bod. Aanvragers vertellen het verhaal over hun project en gaan in op het belang van publieke investeringen in kunst en erfgoed. Juist in een jaar als 2020.

Lees hier de digitale versie van het jaarverslag 2020.

Bekijk het jaarverslag op ISSUU.
De vormgeving werd gedaan door Das Buro.