Beeldend kunstenaar Kevin Osepa ontving vandaag de Prix de Rome Beeldende Kunst 2025 uit handen van staatssecretaris Becking (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap). Osepa wint de onderscheiding voor zijn nieuwe werk Lusgarda met inachtneming van zijn gehele oeuvre. De kunstenaar ontvangt een bedrag van € 60.000,-. De Prix de Rome is een stimuleringsprijs voor getalenteerde beeldend kunstenaars die op een overtuigende wijze nieuwe inzichten geven in de beeldende kunst in het Koninkrijk der Nederlanden en een bijzondere toevoeging leveren aan de ontwikkeling daarvan.
Lusgarda is een totaalinstallatie die Osepa speciaal voor de Prix de Rome maakte. Het belicht het verdwijnende ritueel van Ocho Dia; de achtdaagse rouwperiode na een begrafenis op zijn geboorte-eiland Curaçao. Een werk dat “overweldigt en ontroert”, aldus de jury in het juryrapport. “Lusgarda is een uitbundig werk dat zowel het herkenbare als het verborgene naar een hoger poëtisch niveau tilt.” De jury herkent in Osepa een kunstenaar met een hele eigen beeldtaal die zichzelf steeds weet te overtreffen: “Alle elementen grijpen bij Lusgarda in elkaar. Als een regisseur weet hij zijn samenwerkingspartners in hun kracht te zetten, een cultuur te herwaarderen en tegelijkertijd ook een technisch hoogstaand werk te leveren en bij zijn eigen verhaal te blijven. Met dit werk, en zijn sterk ontwikkelde oeuvre, kan Osepa zich meten met kunstenaars op internationaal hoog niveau en is hij een grote belofte voor de toekomst.”
Kevin Osepa’s Lusgarda gaat over individuele en collectieve rouw en het waarborgen van een traditie die dreigt te verwelken. Vanuit archiefbronnen over Ocho Dia maakte Osepa een totaalbeleving die een caleidoscoop aan betekenislagen in zich draagt. Sommige codes zijn direct leesbaar en andere blijven verborgen. Het onverklaarbare element is daarbij volgens de jury een grote kracht. Zo weet Osepa met zijn moderne interpretatie van Ocho Dia een diep persoonlijk werk neer te zetten dat tegelijkertijd raakt aan universele gevoelens over rouw en het verlies van tradities. De jury ziet een werk dat groots, compleet en dramatisch is: “Met gebruik van allerlei huishoudelijke objecten, handgemaakte poppen en een overweldigende film komt het publiek in een nieuwe werkelijkheid terecht. Osepa schuwt daarbij uitbundige emotie en lichamelijkheid niet.”
Fiona Lutjenhuis, Thierry Oussou en Buhlebezwe Siwani waren de andere genomineerden voor de Prix de Rome Beeldende Kunst 2025. De jury constateert dat de vier genomineerden flink hebben uitgepakt en waardeert de enorme inspanning die zij hebben geleverd: “Het resultaat is een zeer uitbundige editie van de Prix de Rome, met werken rijk aan zorgvuldig uitgewerkte details. De grote mate aan bewegelijkheid van de werken activeert de tentoonstellingszalen.” De jury merkt daarnaast op dat er, ondanks de zwaarte van de gekozen thema’s, veel vrijheid spreekt uit de manier waarop de kunstenaars te werk zijn gegaan. Dit komt ook terug in hoe zij zich verhouden tot de kunstgeschiedenis: de kunstenaars dansen lichtvoetig door referenties, stromingen, materialen en symboliek op een manier die prikkelt en inspireert. Lees het volledige juryrapport hier.
Alle finalisten zijn beoordeeld op hun oeuvre en op het nieuwe werk dat tot stand kwam tijdens een werkperiode van 4,5 maanden. De nieuwe werken zijn tot 15 maart 2026 is te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam in de Prix de Rome tentoonstelling.