Activiteiten Archief

Opening tentoonstelling Prix de Rome met kinderjury IMC Weekendschool

Genomineerden Prix de Rome 2021: Mercedes Azpilicueta, Coralie Vogelaar, Silvia Martes, Alexis Blake. Foto: Bas Czerwinski

Op 12 november is de Prix de Rome tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam geopend. Een feestelijk moment voor de genomineerde kunstenaars die na een werkperiode van vijf maanden hun nieuwe werk aan het publiek kunnen tonen. Tot en met 24 april 2022 is het nieuwe werk van kunstenaars Mercedes Azpilicueta, Alexis Blake, Silvia Martes en Coralie Vogelaar te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. Op dinsdag 30 november zal de prijswinnaar bekend gemaakt worden. Tijdens de prijsuitreiking verschijnt de door Jap Sam Books uitgegeven publicatie Prix de Rome 2021.

Kinderjury IMC Weekendschool Amsterdam ZO met Alexis Blake en Eelco van der Lingen. Foto: Bas Czerwinski
Kinderjury IMC Weekendschool Amsterdam ZO met Alexis Blake en Eelco van der Lingen. Foto: Bas Czerwinski

Kinderjury IMC Weekendschool

Speciaal voor de opening werd een kinderjury samengesteld met kinderen die les krijgen aan de IMC Weekendschool Amsterdam Zuid-Oost. Zainab, Naveen, Rahmat, Nadia, Yeyahno, Farida, Aryan, Mayar, Anarosa en Raiaan kregen een preview met rondleiding door de tentoonstelling. Zij motiveerden hun keuze op het podium en gaven hun oorkonde aan Alexis Blake: ‘We vonden de performance heel goed. Vooral omdat de kunstenaar het niet uitbeeld op een doek, maar met emotie. Ik voelde ook hoe zij zich voelde’.

Mercedes Azpilicueta, Potatoes, Riots and Other Imaginaries, 2021 Jacquardgeweven tapijt, objecten, kledingstukken en geluid. Foto: Daniel Nicolas
Mercedes Azpilicueta, Potatoes, Riots and Other Imaginaries, 2021 Jacquardgeweven tapijt, objecten, kledingstukken en geluid. Foto: Daniel Nicolas

Mercedes Azpilicueta

(Buenos Aires, Argentinië, 1981, woont en werkt in Amsterdam)

Voor de Prix de Rome heeft Azpilicueta zich verdiept in de rol die vrouwen uit de arbeidersklasse speelden tijdens het Aardappeloproer (1917) in de Amsterdamse Jordaan. In een groot tapijt, aangevuld met andere objecten, vermengt zij talrijke historische momenten met referenties naar hedendaagse protestbewegingen die wereldwijd door vrouwen zijn geïnitieerd.

Alexis Blake, rock to jolt [ ] stagger to ash, 2021, Performance, tentoonstellingsruimte met architectonische interventies, gedimd licht, geur, tabloidpublicatie. Foto: Daniel Nicolas
Alexis Blake, rock to jolt [ ] stagger to ash, 2021, Performance, tentoonstellingsruimte met architectonische interventies, gedimd licht, geur, tabloidpublicatie. Foto: Daniel Nicolas

Alexis Blake

(Pittsburg, VS, 1981, woont en werkt in Amsterdam)

Voor de Prix de Rome onderzoekt Blake hoe het oud-Griekse verbod op de klaagzang een van de pijlers vormt van het Westerse patriarchale systeem waarin stemmen van vrouwen worden uitgesloten en onderdrukt. Bij rouw en protest is het een middel om lichaam en stem ongecensureerd en ongecontroleerd te uiten. Een nieuwe performance toont deze structuren en biedt ruimte voor collectieve rouw, voor een hedendaagse klaagzang waarin het lichaam zich vrij kan uiten en gehoord.

Silvia Martes, To Confirm That You Are Not a Robot, Place a Check in the Box Next to “I’m Not a Robot” (video still), 2021 Eenkanaals film-installatie, grijstinten en kleur, 21 min., 21 sec.
Silvia Martes, To Confirm That You Are Not a Robot, Place a Check in the Box Next to “I’m Not a Robot” (video still), 2021 Eenkanaals film-installatie, grijstinten en kleur, 21 min., 21 sec.

Silvia Martes

(Eindhoven, 1985, woont en werkt in Amsterdam)

Voor de Prix de Rome maakt Martes een film die zich afspeelt in het jaar 2121. Martes schetst een mogelijke toekomst die het resultaat is van ons huidige collectieve gedrag op het gebied van technologie en klimaat. De film volgt een aantal karakters die zich voortbewegen in de fictieve restanten van wat we ooit Moeder Aarde noemden.

Coralie Vogelaar, Interpersonal Biofeedback Apparatus Encoding Cardiac Fluctuations, 2021 Interactieve 10-kanaals geluidsinstallatie van keramiek, aluminium, vibratie speakers, sensors, foam platen, acrylaat, algoritmisch compositie programma SuperCollider en MaxMSP visuele programmeertaal voor muziek, video en audio. Foto: Daniel Nicolas
Coralie Vogelaar, Interpersonal Biofeedback Apparatus Encoding Cardiac Fluctuations, 2021 Interactieve 10-kanaals geluidsinstallatie van keramiek, aluminium, vibratie speakers, sensors, foam platen, acrylaat, algoritmisch compositie programma SuperCollider en MaxMSP visuele programmeertaal voor muziek, video en audio. Foto: Daniel Nicolas

Coralie Vogelaar

(Delft, 1981, woont en werkt in Amsterdam)

Vogelaar levert met het werk voor de Prix de Rome commentaar op hedendaagse datasystemen die op basis van gemiddelden ons welzijn analyseren. Zij creëert een systeem met sensoren, speakers, kinetische en keramische onderdelen die bij bezoekers elk verschil in hartritme registreert en zo tot een steeds veranderende gezamenlijke compositie leidt.

Over de Prix de Rome

De Prix de Rome is de oudste prijs in Nederland voor beeldend kunstenaars onder de 40 jaar. De prijs wordt georganiseerd en gefinancierd door het Mondriaan Fonds.

Tentoonstelling

13 november 2021 t/m 24 april 2022
Stedelijk Museum Amsterdam, dagelijks geopend van 10 tot 18 uur en vrijdag van 10 tot 20 uur
Museumplein 10 in Amsterdam