interviews

Veerkracht in de kunst – Anoek Steketee

Anoek Steketee, Paul's Scarlet Anoek Steketee, Paul's Scarlet

Bomen hebben wortels, mensen hebben benen. Wij kunnen gaan en staan waar we willen, hoewel: corona tempert de reiswoede. Dus zoomt fotograaf Anoek Steketee in op de natuur. Ze is bekend van fotoprojecten met een scherpe actualiteit, zoals Staatloos, waarin ze mensen zonder paspoort portretteerde voor het Rijksmuseum. ‘Ik ben geen bomenknuffelaar en totaal niet zweverig’, zegt ze. Wel portretteert ze nu de bomen die ze plantte rond haar huis op Texel, want: ‘Bomen hebben een poëtische dramatiek. Net als wij. Struggling Trees gaat over veerkracht. Je ziet de worsteling tegen wind of droogte; een groeispurt in de lente. Het lijkt simpel, maar in die eenvoud dichtbij huis gaat deze foto- en filmserie over de wens op eigen benen te staan tegenover de angst voor controleverlies. Dat raakt aan maatschappelijke thema’s die iedereen bezighouden, van duurzame natuur tot de behoefte aan een toevluchtsoord.’

Steketee kampt direct met de gevolgen van de coronacrisis. ‘Mijn opdrachten en werk als docent vallen voor een groot deel weg. Dat betekent: een flinke hap uit mijn basisinkomen. Ik ben als freelancer verbonden aan Eye Filmmuseum in Amsterdam, waar ik les geef. Het gaat om workshops waarin leerlingen korte films maken en ik ze begeleid bij het monteren: dat is werk met camera-apparatuur en in lokalen met technische faciliteiten. Fysieke afstand werkt dan niet. Veel afzeggingen dus; geen boekingen. Ook opdrachten, zoals de portrettenreeks van ondernemers op Texel die ik heb opgezet, vielen stil. De projectinvestering is een financiële injectie: dé opstart van mijn nieuwe project Struggling Trees. Dit is persoonlijk en solistisch werk met een website en posts op sociale media, waarin meidoorns, lijsterbessen, berken en vlieren zich aftekenen tegen een zwarte achtergrond. Volgers kunnen, voor één of twee prints per jaar, een abonnement nemen op de boom van hun voorkeur en zien hoe het project groeit.’