Melchior Jaspers

Melchior Jaspers Melchior Jaspers

“Het werken met kunstenaars is vaak inspirerend, geeft veel informatie en verbreedt en verdiept je perspectief. Dat zie ik als ontzettend waardevol.”

Over Melchior Jaspers
Melchior Jaspers (1987) studeerde Kunstgeschiedenis (MA) en Bedrijfskunde (MA). Hij is nu werkzaam als tentoonstellingsmaker en werkt daarnaast als kunstadviseur voor de Rijksbouwmeester.

Als kunstadviseur van de Rijksbouwmeester (Floris Alkemade) adviseer je de Rijksbouwmeester over de toepassing van kunst bij Rijksgebouwen en welke kunstenaars hiervoor geschikt zijn. “Ik begeleid de kunstenaar vanaf de fase van opdrachtverstrekking tot de uiteindelijke oplevering van het kunstwerk. De percentageregeling bestaat al erg lang en is een mooie en goede gelegenheid voor kunstenaars om een groot werk in opdracht te maken.”

Melchior werkt als tentoonstellingsmaker aan een internationale schilderkunst tentoonstelling die in het buitenland plaats zal vinden. Daarnaast bereidt hij een aantal solo tentoonstellingen voor met zowel Nederlandse als internationale kunstenaars. Melchior werkt ook aan de jubileumtentoonstelling van W139, die plaats zal vinden in 2019. Deze ruimte voor hedendaagse kunst bestaat dan 40 jaar. Thomas Hirschhorn heeft onlangs aangegeven te willen deelnemen middels een grote nieuwe installatie.

Onder ‘Studio Continuo’ organiseert Melchior samen met Arthur Steiner tentoonstellingen op verschillende plekken in Nederland en zij zullen dit ook voortzetten in het buitenland. Op dit moment werken ze aan een tentoonstelling met de Chinese kunstenaar Dan Zhu. Eerder toonden zij werk van de Zweedse kunstenaar Axel Linderholm en maakten ze samen met Ad de Jong een grote tentoonstelling in de nachtclub De School in Amsterdam. De tentoonstelling was zowel overdag als ‘s nachts te bezoeken. Je zag dat mensen zich daadwerkelijk verbonden voelden met de kunst.

Samen met Arthur organiseert Melchior ook bijeenkomsten om mensen van buiten de kunstwereld te betrekken bij de kunst: “Het is goed wanneer beeldende kunst maatschappelijk meer draagvlak krijgt, zoals wel gebeurt in nabije landen als Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland lijkt de beeldende kunst zich vaak te moeten verdedigen. Ik gun het mensen om zich meer te verbinden met kunst.”

Naast zijn interesse in kunst is hij ook geïnteresseerd in grafische vormgeving, design en psychologie. De Transactionele Analyse theorie van Eric Berne fascineert hem, net als de ‘Super Normal’ vormgeving theorie van Jasper Morrisson en Naoto Fukusawa.

Melchior Jaspers over het mentorschap
Als mentor zal hij met name vakinhoudelijk begeleiden. Hij is van jongs af aan met kunst bezig en heeft veel ervaring in het werken met kunstenaars. Zo helpt hij onder andere met subsidieaanvragen, tentoonstellingen, het schrijven van teksten over het werk en het samen inhoudelijk hebben over het werk. Daarnaast heeft hij bij Galerie Paul Andriesse en bij GRIMM veel ervaring opgedaan in het werken met kunstenaars. “In een galerie ben je de hele dag bezig met wat je voor een kunstenaar kunt betekenen. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit het bedenken wie een tentoonstelling met die kunstenaar kan maken, wie een stuk zou kunnen schrijven en welk museum of persoon een werk zou willen hebben.” Bij Paul werkte Melchior met kunstenaars als Marijn van Kreij, Charlotte Dumas en Rory Pilgrim, maar ook met Thomas Struth, Natasja Kensmil en Marlene Dumas. Bij GRIMM heeft hij het meest gewerkt met Dana Lixenberg en Willem Weismann. “Het werken met kunstenaars is vaak inspirerend, geeft veel informatie en verbreedt en verdiept je perspectief. Dat zie ik als ontzettend waardevol.”