Rob Hornstra

Rob Hornstra

Geboren: 1975, Borne
Werkgebied: documentair fotograaf
Website: www.borotov.com

‘Waarom doe je wat je doet? Vanuit cruciale vraagstelling kan ik zowel inhoudelijk als organisatorisch adviseren bij het opzetten of verder uitbouwen van een project, of het toewerken naar een presentatie.’

Rob Hornstra heeft een bijzonder oog om de sociale betrekkingen van de wereld om ons heen op een verstilde manier weer te geven. In zijn foto’s, die hij veelal in de voormalige Sovjet-Unie maakte, zien we dagelijkse gebeurtenissen van gewone mensen. In zijn meest recente project ‘The Sochi Project’ brengt hij – samen met schrijver/filmmaker Arnold van Bruggen – vijf jaar lang de veranderingen in Sotsji en omgeving in beeld in de aanloop naar de Olympische Winterspelen in 2014. Rob Hornstra studeerde cum laude af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en won in zijn afstudeerjaar de Photo Academy Award. Andere prijzen volgden, waaronder de Canon Prijs voor innovatieve fotojournalistiek en de World Press Photo. Hij gaf diverse boeken uit in eigen beheer. Zijn werk werd in tal van tentoonstellingen in binnen- en buitenland geëxposeerd en is opgenomen in publieke en private collecties.

Rob Hornstra over zijn eigen werk: “Als sociaal geëngageerd fotograaf vertel ik verhalen in de vorm van documentaires. Met mijn fotografie probeer ik vragen op te roepen over de hedendaagse maatschappij. Het is voor mij een uitdaging om mensen te laten nadenken over hun eigen opvattingen en vooroordelen. In mijn werk combineer ik portretten met interieurs en landschappen. Ik streef ernaar dat ieder beeld binnen een documentaire een inhoudelijke bijdrage levert, maar zich ook als autonoom beeld staande houdt. De foto is niet zozeer een registratie van een plek of een persoon, maar is een archetype van die plek of die persoon. Het beeld dient tijdloos te worden en model te staan voor een groter geheel, waardoor de kijker minder houvast heeft en gedwongen wordt om tot een eigen interpretatie van het beeld te komen. Ik ben ervan overtuigd dat dit de kijker aanspoort om zelf na te denken, wat meer effect heeft dan beelden die alle antwoorden al in zich hebben.”

Over het mentorschap: “Ik ben geïnteresseerd in de motivatie van de mentee. Waarom doe je wat je doet? Vanuit die in mijn optiek cruciale vraagstelling kan ik zowel inhoudelijk als organisatorisch adviseren bij het opzetten van een nieuw project, het verder uitbouwen van een bestaand project of het toewerken naar een presentatie. Daarnaast kan ik een mentee adviseren in de financiering van projecten. Veel kunstenaars hebben moeite rond te komen. Dat zal in deze tijden van recessie enkel moeilijker worden. Als beginnend kunstenaars is het belangrijk om je pijlen te richten op meerdere inkomstenbronnen. Ik heb in de afgelopen tien jaar veel ervaring opgedaan in het mogelijk maken van projecten middels alternatieve financieringsmodellen.

Daarbij wil ik graag meedenken over het genereren van aandacht voor je werk en daarmee samengaand je zichtbaarheid als kunstenaar. Voor beginnende kunstenaars zijn er veel keuzes te maken op dit vlak. Het belang en de gevolgen van die keuzes wordt veelal onderschat. Hoe presenteer jij je als kunstenaar op Internet en sociale media? Is het zinvol om je aan te sluiten bij een galerie of agentschap? Is het verstandig om altijd in te stemmen met het tentoonstellen van je werk of een interview over je werk? Hoe bouw je een netwerk op?”