Mogelijk gemaakt

Drieluik Paula Rego voor Kunstmuseum Den Haag

Paula Rego, The Pillowman, 2004. Pastel op board, drie panelen van elk 180 x 120 cm. Kunstmuseum Den Haag

Drieluik Paula Rego voor Kunstmuseum Den Haag

Kunstmuseum Den Haag Paula Rego
Regeling: Aankopen Jaar: 2022

Het Kunstmuseum in Den Haag heeft de grote overzichtstentoonstelling van Paula Rego aangegrepen om een van haar topwerken te kopen. Het drieluik The Pillowman (2004), een ensemble van 3 grote tekeningen in pastelkrijt, is aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds. Het werk toont hoe Rego niet alleen complexe scenes – vol met verwijzingen en informatielagen – haarscherp kan neerzetten, ze toont zich ook een virtuoos colorist.

De zoon van Rego, Nick Willing, beaamd de artistieke kwaliteit van The Pillowman:

“Misschien wel Paula’s beste werk (…) Ze was op de top van haar kunnen toen ze het maakte.”

The Pillowman
Rego maakte The Pillowman nadat ze het gelijknamige toneelstuk van Martin McDonagh zag in het National Theatre in Londen. Het thema van het stuk is misbruik en mishandeling van kinderen en hoewel het drieluik geen illustratie is van het toneelstuk, is het meisje in het linkerluik te herkennen als het jonge meisje dat in het toneelstuk als Jezus leeft en sterft. Rego maakt in haar werk geregeld gebruik van zulke rolverwisselingen. De vrouwen in haar werk laten zich niet onderdrukken door God of gebod.

Rego reconstrueerde het lange kussenachtige figuur uit de titel van het toneelstuk The Pillowman. Het figuur staat symbool voor haar vader; een troostrijke figuur, die gezien zijn terugkerende depressies, op het linkerpaneel lusteloos hangend tegen zijn stoel is afgebeeld.

Paulo Rego in haar studio met The Pillowman, 2004, London. Foto: Pru Cuming

Verrijking van de collectie
The Pillowman
van Paula Rego sluit naadloos aan bij de collectie van het Kunstmuseum. Het werk past binnen de lange lijn van moderne kunstenaars voor wie jeugdherinneringen een belangrijke rol spelen – zoals Louise Bourgeois – en kunstenaars met een psychologische invalshoek – zoals Odilon Redon, Francis Bacon, Berlinde De Bruyckere en Nalini Malani. Ook is dit het eerste werk van Paula Rego in een Nederlandse openbare collectie.

De aankoop is gerealiseerd dankzij de financiële steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, VriendenLoterij, de Vriendenvereniging van Kunstmuseum Den Haag en de Mondriaan Business Club.