Mogelijk gemaakt

Glashard – Post-graffiti in de Glasfabriek door Stedelijk Museum Schiedam

Mina Hamada voor haar kunstwerk. Foto: Mark Bolk

Glashard – Post-graffiti in de Glasfabriek door Stedelijk Museum Schiedam

Stedelijk Museum Schiedam
Regeling: Coronaondersteuning Kunstenaarshonorarium Deelnemende partijen: Opperclaes Jaar: 2021

Tot begin dit jaar was de graffiti tentoonstelling Glashard te zien op het terrein van De Glasfabriek in Schiedam. De tentoonstelling werd samengesteld door het ontwerpersduo Opperclaes op verzoek van het Stedelijk Museum Schiedam. Opperclaes koos bij het samenstellen van de tentoonstelling voor kunstenaars met een eigen, voornamelijk abstract, handschrift. Zo’n 30 kunstenaars kregen de mogelijkheid hun post-graffiti werk te laten zien in de verschillende loodsen van De Glasfabriek. Met Post-graffiti wordt een stroming bedoeld die zich ontwikkelde na graffiti. Mensen die eerst hun graffiti werk achterlieten op plekken zoals treinstations en bushokjes vonden lege ruimtes en gebouwen buiten de stad om zich te ontwikkelen als kunstenaar.

De Glasfabriek als canvas

De kunstenaars gebruikten bij Glashard verschillende delen van het gebouw als canvas, zoals de deuren, binnen- en buitenmuren en de vloeren. Er waren wand- en vloerschilderingen, schilderijen, foto’s en video’s te zien. Tijdens de tentoonstelling werd er door sommige kunstenaars ter plekke nog gewerkt aan hun muurschildering. Ook kregen bezoekers zelf de kans om met materialen, zoals spuitbussen en kwasten, aan de gang te gaan. Glashard was de grootste graffiti tentoonstelling ooit in Nederland.

Het verzoek van het Stedelijk Museum Schiedam om deze tentoonstelling te organiseren past bij de programmalijn ‘Nieuwe Kunst’. Hierbij staat het weergeven van hedendaagse kunst centraal en wordt er geprobeerd het musea in een minder elitair daglicht te zetten.