Mogelijk gemaakt

Groots beeld op voorplein van Het Noordbrabants Museum

Tilted head, Mark Manders, voor de ingang van het Noordbrabants Museum. Foto: Yvonne Keulaars

Groots beeld op voorplein van Het Noordbrabants Museum

Regeling: Aankopen Jaar van toekenning: 2023

Wie Het Noordbrabants Museum bezoekt, wordt vanaf nu al vóór de entree getrakteerd op kunst van formaat. Op het voorplein van het museum is het werk  Tilted Head van kunstenaar Mark Manders te zien,  een gekanteld gezicht van 4 meter hoog, in brons gegoten.

Tilted Head lijkt gemaakt te zijn van natte klei, maar wie het kunstwerk aanraakt – en in de publieke ruimte mag dat – voelt koud metaal. Een verwarring die typerend is voor het werk van Manders. Aan de achterkant voorkomen 2 eenvoudige stoelen en een koffer dat het beeld omvalt. Zo lijkt het, althans. Want wat op een tijdelijke constructie lijkt, is in feite permanent onderdeel van het kunstwerk. Bij het beeld is een QR code te vinden die linkt naar een 8 minuten durende film, waarin de kunstenaar zelf vertelt over het werk vanuit zijn atelier in België.

Nieuwe permanente plek in Brabant

Manders maakte Tilted Head voor het Public Art Fund, een stichting die internationale kunstenaars opdracht geeft om kunst te maken voor de openbare ruimte van New York. Het werk was daar van maart tot september 2019 te zien bij de ingang van Central Park. Met de nieuwe locatie in ’s-Hertogenbosch krijgt het kunstwerk van Manders nu een nieuwe permanente plek.

In 2022 ontstond het plan om Tilted Head aan te kopen, niet alleen omdat de kunstenaar in Brabant is geboren en opgegroeid, maar vooral omdat het werk de verbeelding op gang brengt en een brug slaat tussen mensen en ideeën. Ook kenmerkt het werk de collectie van Het Noordbrabants Museum. Het werk sluit bijvoorbeeld aan bij de aardse wereld van Van Gogh, terwijl het mystieke aspect raakt aan  werken van Jheronimus Bosch en JCJ Vanderheyden.

Zelfportret als gebouw

Al het werk dat Manders creëert, maakt deel uit van een groot conceptueel zelfportret: Zelfportret als gebouw. Het is een levenswerk waaraan hij sinds 1986 werkt en dat door de jaren heen wordt aangevuld en herzien. Manders’ werken zijn altijd onderdelen van dat geheel, al gaan ze als opzichzelfstaande kunstobjecten de hele wereld over.