Onderzoek Kunstpodia: Een Internationaal Perspectief

Foto: FRAC Centre Val de Loire. Fotograaf: Roland Halbe

Introductie Eelco van der Lingen, directeur Mondriaan Fonds:

Nederland kent een uitgebreid aanbod van kunstpodia; organisaties met veelal een eigen tentoonstellingsruimte, maar zonder eigen collectie. Het zijn plekken zonder winstoogmerk waar veel kunstenaars hun eerste tentoonstellingen organiseren en waar nieuwe ontwikkelingen in de kunst worden gevierd. Kunstpodia zijn een essentiële schakel tussen opleiding en museum en ze vormen de humuslaag van de beeldende kunst.

Hoewel de Nederlandse kunstpodia aan de basis staan van de ontwikkeling van de beeldende kunst, verdwijnen ze steeds meer richting de marge van de maatschappij. Met de stijgende prijzen van vastgoed, vooral in de grotere steden, wordt het voor kunstpodia steeds lastiger om zich ergens te vestigen waar een breed publiek hen kan vinden. Als het publiek de instelling niet meer weet te vinden, neemt ook de waardering af. Daar leidt niet alleen de beeldende kunst zelf onder, het werkt uiteindelijk ook in het nadeel van het draagvlak voor de publieke ondersteuning ervan. Dat leidt weer tot lagere budgetten, slechtere locaties, minder publieksbereik en lagere maatschappelijke relevantie. Het is een negatieve spiraal die op dit moment niet gestopt wordt.

Dat het vol ambitie, meer op maat en diverser kan, wordt aangetoond in het rapport Kunstpodia: Een internationaal perspectief van Jorgen Karskens en Yannick Bouillis dat een aantal buitenlandse kunstpodia vergelijkt met de Nederlandse. De voorbeelden uit het buitenland bieden een kansrijke en optimistische kijk op het veld. Dat vraagt wel om de durf het anders aan te willen pakken, zowel voor beleidsmakers als voor kunstpodia.

Lees verder in de dropdown hieronder: