Agnes Momirski

Agnes Momirski, Vala (still), 2017

Agnes Momirski (1988) onderzoekt in haar werk de tegenstellingen tussen de materiële en de virtuele realiteiten in onze hedendaagse samenleving, zoals die onder meer zichtbaar worden in ons taalgebruik en onze persoonlijke interactie, die overwegend via beeldschermen tot stand komt. Daarbij bedient ze zich van verschillende media, waaronder film, sculptuur, tekeningen en installaties.

In het project ‘Vala’ dat Momirski presenteert tijdens Prospects & Concepts experimenteert ze met de linguïstische en vocale registers van vrouwenstemmen. Focussend op archetypische vrouwelijke rollen neemt de film de kijker mee in hypnotische en sensuele uitingen. Door de tegenstrijdige vocale resonanties ervaren we de historische scheiding tussen het rationele en het irrationele. ‘Vala’ presenteert een weg naar een toekomst waarin de vereniging van technologische rationaliteit en het menselijke onderbewuste, van wetenschap en sensualiteit onvermijdelijk wordt. Visueel wordt in ‘Vala’ de esthetiek van interface design ingezet, in combinatie met cinematografische beelden en een gestileerde regie. Via het beeldscherm ervaart de kijker de verstrengeling van digitale, virtuele, dromerige en spirituele realiteiten, en de coëxistentie van menselijke tegenstrijdigheden die vragen om integratie. De naam ‘Vala’ komt uit de Noorse mythologie, waar hij verwijst naar de vrouwelijke shamaan, en uit William Blakes mythologische poëzie, waar ze de representatie van de natuur is. ‘Vala’ is een alomtegenwoordig bewustzijn, een conglomeraat van stemmen, en de beweging richting het ‘zelf’ in plaats van richting het ‘ik’; de nieuwe harmonie van het virtuele en het fysieke, het digitale en het analoge, de rede en de intuïtie, mens en natuur. (SH)