Anna Orlikowska

Anna Orlikowska, Re-enacting the content of a box, 2017 Anna Orlikowska, Re-enacting the content of a box, 2017

Anna Orlikowska (1981) gebruikt de term ‘space activation’ als de noemer van haar artistieke praktijk. Zij maakt gebruik van uiteenlopende disciplines en media, variërend van installaties, performances, video en tekeningen, tot tekst en geluid. In haar werk probeert zij een vertaling te maken tussen deze verschillende media in een onderzoek naar de complexe relatie tussen oog, oor en andere zintuigen. Haar werk is een zoektocht naar de lichamelijkheid van geluid in relatie tot architectuur, de impact van geluid op het lichaam en de verbeelding van de luisteraar. Zo creëerde zij voor de performance ‘Entre medio de’ (2017) een interventie in de architectuur van El Museo de Los Sures in New York. Tijdens sluitingstijd werden de tentoonstellingszalen geactiveerd door een ritmisch knipperend licht, video tests, de galm van een elektrische gitaar en een versterker die het signaal van een nabijgelegen radiostation oppikte. De voorbereiding van de performance werd hiermee de performance zelf. Een andere performance, ‘Performing The Score’, werd in 2017 opgevoerd in de Randy Alexander Gallery in Chicago. Orlikowska werkte hiervoor samen met kunstenaar Jeff Prokash. De aantekeningen in de documenten die de FBI bijhield over de naar Amerika gevluchte Berthold Brecht zette hij om in een grafische partituur. Vervolgens vroeg hij Orlikowska deze te vertalen in geluid waar de dansers in de performance op reageerden. Bij Prospects & Concepts toont Orlikowska de video-installatie/performance ‘Shapes’ (2017). De performers vertalen met hun lichaam de beschrijvingen van kunstwerken. Zo creeëren zij een levend archief van imaginaire kunstwerken. (MB)