belit sağ

belit sağ, disruption (Aksama), still, 2016 video, 4:59 min belit sağ, disruption (Aksama), still, 2016 video, 4:59 min

Wat is de betekenis van beeld in tijden van oorlog en conflict? En in hoeverre kun je eerlijk en transparant zijn in het gebruik van beelden terwijl je je bewust bent van hun manipulatieve karakter? Dat zijn de hoofdvragen in de video’s van de in Turkije geboren kunstenaar belit sağ (1980). Zij studeerde wiskunde in Turkije en volgde na de Gerrit Rietveld Academie een residency aan de Rijksakademie in Amsterdam. Met ook een achtergrond als video-activist in Ankara, beweegt ze zich in haar werk vaak heen en weer tussen kunst en activisme. “Art helps me reflect on images, while my background in video-activism and political engagement pushes me to define my practice and position myself.”

In haar video’s benadert ze politieke onderwerpen als protest en censuur op een heel persoonlijke en toegankelijke manier waardoor een breed publiek zich makkelijk met haar vragen kan identificeren. Zo maakte ze met Ayhan and me (2016) een film over censuur naar aanleiding van de censuur rondom de gewetenswroeging van een lid van het Turkse doodseskader, waarin ze het feit dat de vertoning van haar film werd verboden, liet meespelen.

Met disruption (2016) vraagt sağ zich af wat het betekent wanneer (nieuws)beelden van over de hele wereld voortdurend op een scherm je leven binnenkomen en hoe we daar in het dagelijks leven mee om gaan. De camera registreert voetstappen in een wandeling tussen twee gebouwen, terwijl dat beeld wordt vergezeld van recente nieuwsbeelden uit Turkije, filmfragmenten en soundtracks die gaandeweg op elkaar lijken te reageren.

bit.contrast.org

Tekst: Esther Darley