Bram Kuypers

Bram Kuypers, ATLAS, 2017

De inherente fundamentele onzekerheden van het kunstenaarschap zijn voor Bram Kuypers (1989) de drijfveer om telkens weer aan een nieuw werk te beginnen. Als kunstenaar is hij zich ervan bewust dat je erop moet vertrouwen dat je niet meer kan doen dan binnen je mogelijkheden ligt, en dat een goed werk zich voor een groot deel zelf maakt. Voor zijn presentatie bij Prospects & Concepts heeft Kuypers een replica van een zendmast gebouwd uit pvc buizen. Het idee voor een zendmast kwam voort uit de behoefte om op de locatie te reageren waarin de tentoonstelling plaatsvindt, en op het feit dat er een enorm aantal kunstenaars in deze ruimte zichtbaar moet zijn. Om in een beperkte ruimte toch iets groots te kunnen tonen, leek de hoogte in gaan nog de enige mogelijkheid. Terwijl een normale zendmast erop is gericht om communicatie te faciliteren die in wezen onzichtbaar is, totdat men met het juiste instrument contact kan maken, communiceert Kuypers’ zendmast niet via radiogolven of straling, maar door de zichtbaarheid en fysieke aanwezigheid van het object als kunstwerk. Aan dit grote gebaar ligt echter een fundamentele onzekerheid ten grondslag. Als jonge kunstenaar moet je nu eenmaal omgaan met vragen als: ziet men wel wat ik kan, vindt men dat goed genoeg, en zal iemand mij ervoor belonen? Net als elke andere zendmast is deze dan ook vooral een poging om een groter bereik te krijgen. (SH)