Brian Coutinho

Brian Coutinho, B.Totem (Bever), 2016, (aardewerk), glazuur, latex, bladgoud. Foto: Marja Sterck Keramiek. Brian Coutinho, B.Totem (Bever), 2016, (aardewerk), glazuur, latex, bladgoud. Foto: Marja Sterck Keramiek.

Dat de fascinatie én de angst voor wilde dieren zo’n belangrijke rol in zijn werk speelt, verklaart Brian Coutinho zelf door de herinneringen aan zijn kindertijd die hij deels doorbracht in de bossen van Suriname. Het gevaar van in vrijheid levende wilde dieren relativeert daar het menselijk bestaan en brengt leven en dood dicht bij elkaar. Ook andere inspiratiebronnen haalt Coutinho uit de natuur en hij combineert deze intuïtief met de symboliek uit fabels, mythen, folklore en religies waarin de mens de grillige natuur probeert te bezweren.
Opvallend is dat Coutinho zijn onstuimige thematiek vastlegt in kwetsbare materialen als porselein, glas en klei. Soms voegt hij daar ander materiaal aan toe, mits het naar zijn gevoel bijdraagt aan de inhoud van het werk. Zo verbindt hij een intuïtieve onderwerp- en materiaalkeuze met een complexe werkwijze waarin hij technische perfectie nastreeft. Elk werk wordt meerdere keren gebakken en geglazuurd, terwijl Coutinho tussendoor nieuwe lagen aanbrengt door middel van lijntekeningen, schilderingen of de toevoeging van bijvoorbeeld leer, kralen of koperdraad. Ook de serie Totems die hij bij Prospects & Concepts presenteert is op deze manier tot stand gekomen. Elk object toont een dier waarin een mensengezicht is verwerkt, of anders gezegd: een mens met dierlijke eigenschappen. Het gezicht is dusdanig beschilderd dat Coutinho zelf er niet meer in te herkennen is, maar voor hem symboliseren de totems een periode van zelfreflectie en nadenken over de grens tussen leven en overleven, het natuurlijke en het gecultiveerde. (MB)

Brian Coutinho (1975)
Woont in Amsterdam en werkt in Den Bosch
Opleiding: Gerrit Rietveld Academie

www.briancoutinho.nl