Catinka Kersten

Catinka Kersten. En iedereen hield de adem in tijdens die fractie van eeuwen, 2014, beton, staal, textiel, 80 x 80 x 170 cm

Noor Mertens: Zou je jezelf een beeldhouwer noemen?

Catinka Kersten: De laatste tijd heb ik dat wel gedaan, omdat ik de laatste twee jaar eigenlijk alleen maar sculpturen heb gemaakt. Maar als ik in een verantwoording moet aangeven wat ik doe, voeg ik altijd toe dat ik beeldhouwer ben ‘op dit moment’. Mijn werk kan nog alle kanten uit, dat vind ik belangrijk. Ik heb lange tijd gewerkt aan de diersculpturen die ik tijdens mijn afstuderen liet zien. Toen was ik echt Catinka, het meisje van de beesten. Toch was dat pas de eerste keer dat ik überhaupt dieren heb afgebeeld in mijn werk. Mijn werk is veelomvattender dan dat onderwerp.

Noor Mertens: Je richt je in het werk dat je tijdens Prospects & Concepts laat zien op fabels. Hoe verbeeld je deze in je werk, wat is je ‘strategie’?

Catinka Kersten: Ik heb een mooie bundel met fabels van over de hele wereld. Het zijn vaak hele korte verhalen, soms maar een alinea lang. Dit is mogelijk omdat dieren worden gebruikt als hoofdkarakters. Ze krijgen vaste eigenschappen toegedicht en hoeven daarom niet voorgesteld te worden. De leeuw is vaak de machtigste, de kraai slim en de geiten en herten zijn de dupe.
De beren hebben de afgelopen periode mijn aandacht gekregen. Beren blijken een groot talent voor tragiek te hebben. Zoals in de fabel over de beer en de tuinman: ze worden vrienden en om te helpen houdt de beer de vliegen weg bij de tuinman, maar per ongeluk dood hij hem als hij met een steen de vlieg probeert te pletten die op het hoofd zit van zijn vriend.
Beren zijn in fabels vaak grote gulzige bruten die het niet per se slecht bedoelen, maar al met al meer kwaad doen dan goed. Vaak ben ik bang dat dit precies de rol is die ik speel in de wereld. Het beeld met de titel Daer hi vant de meesten stroom is een installatie van vijf sculpturen die zowel een brug als een stroom vormen. Het is hoe ik mij voel als onderdeel van ‘het volk’. Het losse beeld Des Coninx bode verbeeldt het individu. Beide titels zijn Middelnederlands.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Catinka Kersten (1988, Leiderdorp) woont en werkt in Den Haag. Contact: catinkakersten.com.