Csilla Klenyánszki

Csilla Klenyánszki, Pillars of home, nr. 18, 2017

In haar werk zoekt Csilla Klenyánszki (1986) steeds naar de unieke synthese tussen fantasie en logica. Alles draait om het zoeken naar de verborgen mogelijkheden van alledaagse voorwerpen gerelateerd aan hun vorm en functie. Door hun ongebruikelijke potentieel te onderzoeken introduceert Klenyánszki nieuwe functies voor die voorwerpen. Ze speelt daarbij graag met de grenzen van het onzinnige. Iets dat er in eerste instantie dwaas uit ziet, kan uiteindelijk net zo goed zijn juiste plek verwerven. Die benadering resulteert hoofdzakelijk in tweedimensionaal werk, waaronder fotografie, video en digitale beelden, terwijl het eigenlijke werkproces balanceert tussen installatie- en performancekunst.

Tijdens Prospects & Concepts toont Klenyánszki ‘to make time’, een real-time fotografische installatie, en een aantal beelden uit de serie ‘Pillars of home’. ‘to make time’ is gebaseerd op 12 fysiek en mentaal uitdagende performances van een uur. We zien hoe Klenyánszki worstelt met de tijd, terwijl ze de tijd mechanisch vormgeeft, in 720 poses die samen van minuut tot minuut de twaalf uurs klok in beeld brengen. Het werk gaat over het verstrijken van de tijd, niet alleen symbolisch of als idee, maar als een subjectieve ervaring. In Klenyánszki’s eigen woorden: “I need to find time to make time. Making time takes time”. ‘Pillars of home’ bestaat uit 98 evenwichtssculpturen. De tussen de vloer en het plafond gepositioneerde sculpturen ‘leunen’ op hun eigen innerlijke stabiliteit. Ze werden gerealiseerd gedurende de momenten waarop Klenyánszki’s baby sliep en haar huis voor maximaal een half uur haar atelier werd. (SH)