Daphne Rosenthal

Daphne Rosenthal, Set - Imitation/ avond, 2017, ultrachrome print. Daphne Rosenthal, Set - Imitation/ avond, 2017, ultrachrome print.

Rosenthal maakt experimentele films die de toeschouwers meevoeren in een illusionaire wereld, die tegelijkertijd echt blijkt te zijn. Waar liggen de grenzen van waarneming en verbeelding en hoeveel rek zit daarin? Voor de film ‘Meanwhile, looking elsewhere’ (2014) laat zij de camera langzaam graven door een set opgebouwd uit stukken stof, gescheurd papier, plastic fournituren en allerlei ander spul. De materialen die ze kiest zijn uitgesproken in hun glans, hun wolligheid, hun grilligheid, hun sensualiteit. Rosenthal probeert met haar films dezelfde ervaring te creëren die je kunt hebben tijdens momenten van gedachteloos staren: een toestand van verzonken zijn in het hier en nu. In haar films kan steeds opnieuw worden afgedwaald, scherpgesteld en verder gedwaald. De materialen vormen chaotische landschappen en gaan daarbij onvermijdelijk relaties met elkaar aan. In dat contact geven ze zichzelf bloot en laten zich op heel onverwachte manier kennen. Licht en beweging komen vrij te staan en gaan een eigen leven leiden, bijna los van hun dragers.

Speciaal voor de nieuwe film die ze op Prospects & Concepts laat zien, maakte Rosenthal een groot aantal keramische objecten met dikke lagen glazuur. Kijken naar hun beweeglijke glans is bij uitstek een filmische ervaring. In film kan een materiaal hard als keramiek zo worden gevangen dat het beweeglijk, licht, bijna vloeibaar wordt. In dit nieuwe werk keert Rosenthal in bepaalde scènes terug naar het medium animatie om haar opnames opnieuw te kunnen aanraken. (MB)

Daphne Rosenthal (1979)
woont/werkt in Amsterdam
opleiding: Gerrit Rietveld Academie; CalArts Los Angeles

www.daphnerosenthal.eu