Doris Denekamp

Doris Denekamp, Call me Ishmael, 2015, infrarood foto. Foto: Doris Denekamp en Geert van Mil, nabewerking: Emilio Moreno.

Doris Denekamp werkt met Geert van Mil samen onder de naam Informal Strategies. Dit interview is gebaseerd op een gesprek met hen beiden.

Noor Mertens: Tijdens Prospects & Concepts laten jullie een nieuwe installatie zien die is gebaseerd op Call me Ishmael, een project dat jullie in 2014 zijn gestart tijdens een residency in Het Vijfde Seizoen. Hoe is dat project ontstaan?

Informal Strategies: Het Vijfde Seizoen is een residencyplek in een psychiatrisch instituut van Altrecht in Den Dolder, in de buurt van Utrecht. Ieder seizoen wordt een kunstenaar uitgenodigd om er drie maanden te werken. De residencyplek zelf is een oud paviljoen met veel ramen, midden in de bossen, aan de rand van het psychiatrische terrein. Ons plan was om niet met lege handen naar deze residency te gaan, maar iets mee te nemen als aanknopingspunt, iets waar we heel enthousiast over waren. Dat werd het boek Moby Dick van Herman Melville, waaruit we samen met de bewoners van het psychiatrisch instituut delen wilden gaan lezen om zo met elkaar het gesprek aan te gaan. We zagen een duidelijke relatie tussen het leven in de instelling in Den Dolder en het verhaal van Moby Dick. In het boek zit een groep zeelui jarenlang vast op een schip. Hun achtergronden zijn heel verschillend en ze moeten het met elkaar uitzoeken. In het begin schrijft Ishmael, de verteller: ‘Wanneer het in mijn ziel mistig en miezerig is als in november, dan acht ik het hoog tijd zo snel als ik kan zee te kiezen. Dit vervangt bij mij pistool en kogel’. In Moby Dick worden meermaals depressies en angsten beschreven, maar daarnaast gaat het boek ook over relaties tussen mensen. In de zomer van 2015 hebben we het boek Call me Ishmael gepubliceerd, vernoemd naar de eerste zin uit Moby Dick.

Noor Mertens: Hoe vertalen jullie Call me Ishmael in het werk dat je laat zien tijdens Prospects & Concepts?

Informal Strategies: In de installatie die we voor Prospects & Concepts maken, hebben we de elementen van Call me Ishmael weer losgeweekt uit de boekvorm. Het publiek kan zich nu fysiek in het verhaal bewegen. Geprojecteerde beelden van het psychiatrische terrein vormen de scenografie van het verhaal, waarbinnen je kan luisteren naar verschillende stemmen, die ieder op hun eigen manier het verhaal tot leven wekken.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Doris Denekamp (1984, Heemstede) woont en werkt in Rotterdam. Contact: informalstrategies.org.