Prospects 2019

Florian Braakman

Florian Braakman, Broer, 2017 - heden. Digitale C-Prints in diverse lijsten, 30 x 40 cm, 20 x3 0 cm, 13 x 18 cm.

Jaar van toekenning: 2017 Website: florianbraakman.nl Onderdeel van Prospects 2019

Florian Braakman (1988) is een fotograaf die via zijn foto’s mensen met elkaar wil verbinden. Hij legt alledaagse menselijke relaties vast in het stedelijke leven. Braakman houdt zich vooral bezig met zijn eigen wijk: het multiculturele Delfshaven in Rotterdam. Vanuit zijn zorg over de verharding van de maatschappij en zijn oprechte nieuwsgierigheid naar de achtergrond van zijn medebuurtbewoners startte hij het lange-termijnproject Delfshaven’s Finest  (2013-heden). “Hoe is het om een ’30-jarige, blanke, mannelijke fotograaf’ te zijn in een buurt waar tenminste 70% van de bevolking gedefinieerd is als ’allochtoon’?” vroeg Braakman zich af. Hij legt in zijn werkproces via de camera contact met buurtbewoners, portretteert hen, werkt soms in opdracht van lokale ondernemers en deelt met hen de resultaten via huis-aan-huis verspreide kranten. “Deze dialoog vind ik belangrijk omdat ik mijn werk daarmee niet alleen over, maar ook voor mijn onderwerp maak”. Zo brengt Braakman met zijn laagdrempelige verspreiding van zijn foto’s, actuele maatschappelijk thema’s als culturele diversiteit, afkomst en integratie, op de deurmat. Een dergelijke krant verspreidde hij in het najaar van 2018 in het kader van zijn Artist in Residence bij Framer Framed, onder de bewoners van de Amsterdamse buurt Molenwijk.

Broer (2017- heden) is een portrettenreeks van mannen die hem op straat vriendschappelijk ‘broer’ noemen. Het is een serie over straatcultuur maar ook over acceptatie en het begrip familie. Deze serie maakt ook deel uit van de groepstentoonstelling ‘Familie’ in Stedelijk Museum Schiedam. Voor de dia-installatie In Between Homes, Curaçao – Ik ben een Rotterdammer (2017 – 2018) reisde Braakman met een buurtbewoner naar diens vaderland Curaçao. Met de titel verwijst Braakman naar het gevoel van identiteit en het leven tussen twee verschillende werelden.

 

Tekst: Esther Darley