Frieder Haller

Frieder Haller, SCUM, (still), 2020 HD video, 25 minuten  Frieder Haller, SCUM, (still), 2020 HD video, 25 minuten 

Frieder Haller (1987) gebruikt architectuur als metafoor voor sociale verhoudingen in onze maatschappij. Zijn films, sculpturen, foto’s en tekeningen die vaak bij elkaar komen in grote, toneelachtige decors, vertolken op het eerste gezicht herkenbare situaties en alledaagse problemen over liefde en relaties. Gaandeweg blijkt uit het uitvergrote, overdreven en komische spel, een kritiek op de sociale verhoudingen binnen de hedendaagse geglobaliseerde samenleving. Haller: “My work raises questions on how this reality influences our behaviors and language towards each other on an everyday basis. Being trapped in daily power struggles the individual agenda replaces the collective and emotions – seen as a sign of weakness – appear more and more regulated. By narrowing these observations down to very intimate microcosms, the personal becomes political within my work.” In 2019 toonde Haller op De Ateliers in Amsterdam zijn film Architecture. Episode I in een labyrintachtige setting met gangen en kamers – die ook weer als maquettevorm in de ruimte stond. Een soort Droste-effect waardoor de toeschouwer al bijna ongewild deelgenoot werd van een verhaal over een narcistische architect in zijn atelier vol maquettes. Daarin vertolkten de acteurs stijve, emotieloze dialogen, alsof ze op afstand werden aangestuurd, over persoonlijke drama’s, liefde en onderlinge afhankelijkheid. Alles verwees naar de kunstmatigheid van de wereld die de architect in zijn hoofd heeft geconstrueerd. Zijn film Scum Scam Scum is daarop een vervolg. Tijdens een etentje van vier vrienden en een Johnny Depp-dubbelganger, komt langzaam maar zeker de onderlinge machtsstructuur tussen de vrienden aan het oppervlak.

friederhaller.de