Harm Weistra

Harm Weistra, Carcere V, 2017, Archival inkjet op Hahnemühle Papier‎, aluminium, printed by the artist. Harm Weistra, Carcere V, 2017, Archival inkjet op Hahnemühle Papier‎, aluminium, printed by the artist.

Voor Harm Weistra naar de kunstacademie ging, studeerde hij sociale wetenschappen en werkte hij als organisatieadviseur. Die belangstelling voor het menselijk gedrag zet zich voort in zijn werk als kunstenaar. Hij vertaalt zijn fascinatie onder andere naar films, foto’s, sculpturen en installaties. Het werk dat hij tijdens Prospects & Concepts laat zien, maakt deel uit van de installatie ‘Seen but Unnoticed’. De titel verwijst naar het kantelpunt waarop beelden van oorlogen en conflicten ons niet meer raken. Vertrekpunt was zijn constatering dat de gruwelijke beelden van de oorlog in het Midden-Oosten hem amper nog bereikten. Weistra ontdekte dat deze onverschilligheid het gevolg is van een van de meest fundamentele leerprocessen van biologische systemen, ‘habituation’ genoemd. Een overlevingsmechanisme waarbij zich herhalende prikkels worden weggefilterd, om ons te focussen op wat relevant is en directe aandacht vraagt.

De installatie van Weistra nodigt uit om na te denken over dit paradoxale verlies aan belangstelling, ondanks de toenemende blootstelling via de (social-)media. Wanneer wordt dit proces gevaarlijk? Wat als we informatie missen die een bedreiging vormt? Wat als we het levensgevaar negeren waarmee minderheden worden geconfronteerd? De kwetsbaarheid van minderheden, de LGBT-gemeenschap in het bijzonder, is een terugkerend thema in Weistra’s werk. De meeste werken ontstaan uit beeldmateriaal dat hij vindt op internet. Door deze te combineren en te abstraheren, verbergt hij de oorspronkelijke betekenis achter een esthetische laag, bedoeld om de toeschouwer te verleiden tot kijken en uit te nodigen om te reflecteren op de complexiteit van sociale relaties. Een fascinatie die voortkomt uit Weistra’s achtergrond en identiteit. (MB)

Harm Weistra (1953)
woont/werkt in Amsterdam
opleiding: Sociale Wetenschappen Universiteit Utrecht; Gerrit Rietveld Academie; Willem de Kooning Academie

www.harmweistra.com