Jan Rosseel

Jan Rosseel, JF 01, On the Aesthetics ofViolence, James Foley, 2016. Courtesy Jan Rosseel, JF 01, On the Aesthetics ofViolence, James Foley, 2016. Courtesy

Een rode draad in het werk van Jan Rosseel is dat hij theoretisch en beeldend onderzoek doet naar het geheugen en de vergankelijkheid hiervan. Welke mechanismen worden gebruikt om het collectief geheugen vorm te geven? Hoe wordt geschiedenis geschreven en herschreven en wat is het belang hiervan? Welke rol spelen de media hierin? Rosseels interesse ligt voornamelijk in beeldvorming van historische gebeurtenissen en de relatie tussen het verloren gaan van het geheugen en herinneringen. In de woorden van Susan Sontag: “To remember is, more and more, not to recall a story but to be able to call up a picture.”

De werken die Rosseel presenteert tijdens Prospects & Concepts maken deel uit van het project ‘Digital Amnesia. On the Aesthetics of Violence’. In dit project reflecteert Rosseel op de manier waarop beelden worden ingezet door verschillende partijen, waaronder het leger en IS. De visuele strategie van deze organisaties is gebaseerd op een raamwerk van regels, qua inhoud en qua esthetiek. Zowel IS als het leger maken gebruik van een specifieke beeldtaal om hun (politieke) agenda te versterken en uit te breiden. De vragen die Rosseel zich daarbij stelt zijn: Is het mogelijk om historische gebeurtenissen te communiceren door middel van kleuren? Kunnen we een gebeurtenis in verband brengen met kleur als we het ‘echte’ beeld in ons geheugen hebben opgeslagen? Representeren de kleurblokken in deze werken de schaduwen uit Plato’s allegorie van de grot? Hoeveel informatie is er nodig om een beeld te kunnen ‘lezen’ en begrijpen? (SH)

Jan Rosseel (1979)
woont/werkt in Den Haag en Brussel
opleiding: KABK; Danish School of Media and Journalism; Universiteit Leiden; Shandong University

www.janrosseel.com