Jan Wattjes

Jan Wattjes, David Zwirner, 20th street, NYC, 2016, olieverf op doek. Prive collectie / Foto: Rick Messemaker. Jan Wattjes, David Zwirner, 20th street, NYC, 2016, olieverf op doek. Prive collectie / Foto: Rick Messemaker.

De schilderijen van Jan Wattjes gaan over het kunstenaarschap zelf en over het spel tussen kunstenaar en toeschouwer. In het atelier van de kunstenaar staan lege doeken die hij vult met beelden. Zodra de beelden op doek zijn gezet, zijn ze klaar om een andere lege ruimte te betreden: de galerie. In de ruimte van de galerie worden de beelden zo geënsceneerd dat ze het hoofd van de toeschouwer vullen met beelden en associaties in een poging achter het verhaal van de kunstenaar te komen. Deze keten van elkaar opvullende leegtes is het thema van de serie schilderijen waar Wattjes momenteel aan werkt. Tussen de afbouw en opbouw van een tentoonstelling is de white cube van een galerie leeg, een drager in afwachting van nieuw werk, een plek die alleen wordt vormgegeven door de architectuur, het kunstmatig licht en het daglicht. Jan Wattjes beschouwt deze white cube als een leeg canvas, het startpunt om te schilderen. Dit resulteert in een serie schilderijen waarvoor hij bekende internationale galeries als onderwerp heeft. Eerder reproduceerde hij de gevels en achterliggende lege ruimtes van onder andere Vigo gallery in Londen en galerie Akinci in Amsterdam. Voor Prospects & Concepts neemt hij de David Zwirner gallery in New York als uitgangspunt. Deze galerieportretten staan voor Wattjes gelijk aan de leegte van de kunstenaar, de existentïele eenzaamheid die je als kunstenaar kunt voelen als je voor een leeg doek staat. (MB)

Jan Wattjes (1981)
woont/werkt in Den Haag
opleiding: KABK, Frank Mohr Instituut

www.janwattjes.nl