Jonas Lund

Jonas Lund. Contemporary gallery’s shipping crate, 2015 hout, acryl, inkt, glazuur, metaal. Courtesy: de kunstenaar en Boetzelaer|Nispen

Noor Mertens: Hoe zou je [binnen waardesystemen in de kunstwereld] je eigen positie definiëren?

Jonas Lund: Ik zou zeggen dat die meer institutioneel, of infrastructureel is, wat wil zeggen dat ik vanuit een bepaald gezichtspunt naar het hele systeem kijk en zeg: oké, deze benadering bestaat en misschien weten mensen daarvan en misschien ook niet. En wellicht is het niet zo’n goed idee er een dergelijke kunstwereld op na te houden. Ik vind het systeem niet deugen. In mijn werk wil ik die hele infrastructuur nader bekijken. Ik denk niet dat er een manier is om die te ondermijnen, want het is wat het is. Maar ik kan er wel commentaar op geven.
Het verhaal gaat dat Gagosian Gallery een fotoboek heeft met alle namen van relevante personen in de kunstwereld en dat je die uit je hoofd moet leren als je daar gaat werken. In instellingen werkt het ook min of meer zo: je moet de mensen herkennen die geld schenken, zodat die aardig worden behandeld als ze het museum bezoeken. Als kunstenaar word je je bewust hoe je je kansen voor je eigen carrière kunt vergroten als je de mensen kent die goed genesteld zijn in de hiërarchie van de kunstwereld. Hoe hoog je daarin staat, daar gaat het om. Dus volgens mij ben ik niet degene die cynisch is, maar zijn de anderen dat. Natuurlijk zijn er verschillende manieren om je werk te positioneren, het zou suggestiever kunnen zijn en meer romantische ideeën kunnen verbeelden. Maar ik geloof nog steeds in de kunstwereld en in het kunstobject als concept.

Noor Mertens: Kun je wat vertellen over het werk dat je tijdens Prospects & Concepts laat zien?

Jonas Lund: Er zijn twee europallets te zien waarop zestien transportkisten gestapeld staan die zijn gebruikt om kunstwerken te vervoeren. Die kisten maakten deel uit van een tentoonstelling die ik eerder dit jaar heb gehad en waarin ik van de galerie zelf een werk heb gemaakt en de kisten het symbool werden van alle infrastructurele zaken binnen de hedendaagse galeriescene. Elke kist is uniek en wordt behandeld als iets visueels, geobjectiveerd en koud maar met een brede waaier aan symbolen die verwijzen naar andere, over de wereld verspreide vrijhavens van de kunst.

Fragment uit Prospects & Concepts 2016, een uitgave van het Mondriaan Fonds. Interview: Noor Mertens.

Jonas Lund (1984, Vardsberg, Zweden) woont en werkt in Amsterdam. Contact: jonaslund.biz.