Joost Elschot

Joost Elschot, La chatte chaude (detail), 2018 tekening, sculptuur met vintage behang, gereconstrueerde fan met verlichting, hout, geluidsloop van krolse katten (4:00 min). Joost Elschot, La chatte chaude (detail), 2018 tekening, sculptuur met vintage behang, gereconstrueerde fan met verlichting, hout, geluidsloop van krolse katten (4:00 min).

Volgens Joost Elschot (1985) is de West-Europese maatschappij veranderd in een georganiseerde structuur waarin steeds minder plek is voor falen en toeval. Met interventies, installaties, films en tekeningen wil hij een zekere absurde directheid weer in de maatschappij brengen. Dat doet hij vanuit een sterke do-it-yourself mentaliteit die hij overhield aan zijn ervaringen als automonteur in Ghana, waardoor hij met nieuwe ogen naar de westerse samenleving keek. Zo leidde een pizza in Afrika en zijn constatering dat pizzeria’s in Berlijn door verschillende culturen werden gerund tot zijn project Good Pizza Bad Pizza waarbij hij met lokale ingrediënten nieuwe pizzavarianten bedacht en zo in een performance de multiculturele samenleving tegemoet trad. Topinambur Records ontstond rondom een zelfgebouwde gitaar en werd een project waarin hij geluid, film, fotografie, ontmoetingen, tekeningen en sculptuur samenbracht. Naast een oude bus – die al eerder onderwerp vormde van een installatie – is de gitaar een terugkerend item in zijn werk dat hij beschouwt als een avontuur waarvan de uitkomst nooit vastligt en hij zich graag laat voeden door verhalen en oplossingen uit andere culturen. In een van zijn strips vatte hij het mooi samen: “a story of a 29 year old former West-African car mechanic, raised on the Dutch Countryside, trying to find his way to deal with the world. Includes: romanticism, absurdism, existentialism, pragmatism, functionalism, slapstick. Oh, and making art.” La chatte chaude (2018), ontstond vanuit Elschots fascinatie voor het gekrijs van krolse katten en een gedicht dat hij schreef voor een aanloopkat. Het behang en de ventilator kwamen toevallig op zijn pad. Deze toevallige verbindingen vormen de basis voor een bijna surrealistische enscenering.

joostelschot.jimdo.com

Tekst: Esther Darley